آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانپاکستانتبصرهتحلیلجهانچینحکومتسیاستمنطقه

گروه تماس منطقه‌ای و اهمیّت آن برای طا-لبان

خبرگزاری دید: تجربه ۳ ساله حاکمیت طا-لبان به خوبی نشان داده است که کشورهای منطقه برای ترسیم خطوط اساسی ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه ای از هر شریک سیاسی دیگری برای حکومت سرپرست حائز اهمیت‌تر است زیرا بدون روابط نزدیک با این کشورها و همچنین جلب حمایت و همکاری شان، طا-لبان هیچ مسیر دیگری را برای بهبودی وضعیت فعلی و آینده در افغانستان نمی توانند داشته باشند.

دومین نشست گروه تماس منطقه ای با موضوعیت افغانستان در تهران آغاز بکار کرده است. در این نشست نمایندگان ویژه کشورهای روسیه، چین، ایران و پاکستان حضور دارند. تمامی اشتراک کنندگان بر اهمیت این نشست تاکید کرده اند.

در اجلاس کازان حدود ۱۳ کشور منطقه از جمله ایران، روسیه، هند، چین، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عربستان سعودی و امارات حضور داشتند و چالش‌های اقتصادی و امنیتی در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

کشور‌های همسایه افغانستان بر این نظر هستند که عمده چالش‌های این کشور ناشی از حضور طولانی مدت آمریکا در افغانستان است که منجر به از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی و امنیتی شده است. در حال حاضر نیز که بیش از ۳ سال از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان می‌گذرد و حکومت در اختیار امارت اسلامی قرار دارد، آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی در تلاش هستند تا در رقابت با چین و روسیه همچنان نفوذ و حضور خود را در این کشور تقویت کنند.

مذاکرات کشور‌های همسایه افغانستان تاکنون طی اجلاس‌های متعدد با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال این کشور و داشتن منطقه‌ای امن دنبال شده است؛ در پایان پنجمین اجلاس روند افغانستان که به میزبانی شهر کازان در جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد، شرکت‌کنندگان با شکل‌گیری گروه تماس توسط کشور‌های همسایه افغانستان موافقت کردند.

با اینحال، طا-لبان از اشتراک در نشست دوم گروه تماس منطقه ای خود داری کرده اند گرچه این گروه تا کنون در هیچ نشست بین المللی و منطقه ای طی این سه سال از گذشت حاکمیت خود پیرامون موضوع افغانستان شرکت نکرده اند. تا کنون دو نشست در دوحه نیز برگزار شده است که طا-لبان از اشتراک به آن سر باز زده اند.

اما طا-لبان باید به این درک برسند که نشست های کشورهای منطقه ای را درباره افغانستان نمی توان نادیده گرفت یا با آن برخورد سیاسی کرد زیرا تاریخ نشان داده است که نسخه های غرب و امریکا در افغانستان نتیجه نخواهد داد و نداده است، از سویی ایالات متحده و کشورهای غربی جز تلاش برای پیشبرد سیاست سلطه ی خود در منطقه و من تبع آن افغانستان هیچ ترسیم منافع مشترکی را در دستور کار نداشته و نخواهد داشت.

تجربه ۳ ساله حاکمیت طا-لبان به خوبی نشان داده است که کشورهای منطقه برای ترسیم خطوط اساسی ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه ای از هر شریک سیاسی دیگری برای حکومت سرپرست حائز اهمیت‌تر است زیرا بدون روابط نزدیک با این کشورها و همچنین جلب حمایت و همکاری شان، طا-لبان هیچ مسیر دیگری را برای بهبودی وضعیت فعلی و آینده در افغانستان نمی توانند داشته باشند.

طا-لبان بدون پشتوانه خطوط اساسی تجارت منطقه ای و همچنین عدم همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریزم راه به جایی نحواهد برد. ثبات، امنیت و توسعه و پیشرفت افغانستان که طا-لبان مدعی حاکمیت آنند در گرو همکاری با کشورهای منطقه است.

بنا براین با درک این شرایط به خوبی می توان یافت که نشست های منطقه ای از هر نشست دیگری که بر موضوعیت افغانستان شکل بگیرد با اهمیت تر است. جدای از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مشترک مردم افغانستان با کشورهای منطقه و همسایه ها، طا-لبان شرکای قابل اعتماد تر از حکومت‌های منطقه نه برای حکومت خود و نه برای مردم کشور نمی تواند بیاید.

نویسنده: سلیمان صابر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا