آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشرخبر های مهمرسانه‌هازنانکودکان

آمریکا: دا/عش خراسان برای بی‌ثبات ساختن افغانستان، طا-لبان را هدف می گیرد

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا در گزارشی با اشاره به اینکه گروه دا/عش خراسان برای تضعیف ثبات در افغانستان گروه طا-لبان را هدف قرار داده است می گوید: گزارش‌های متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه گروه طا-لبان و دا/عش مرتکب قتل های خودسرانه و غیر قانونی می شوند که بسیاری از آن ها انتقام جویی از مقام های مرتبط با حکومت پیشین است.

وزارت خارجه‌ی امریکا با انتشار گزارش سالانه‌ی ۲۰۲۳ خود درباره وضعیت حقوق بشر گفته است که زیر حاکمیت طا-لبان ، «بی‌اعتنایی گسترده به حاکمیت قانون و مصونیت رسمی برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند» وجود دارد.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که در طول سال به‌دلیل احکامی که دسترسی به آموزش و اشتغال زنان افغانستان را محدودتر می‌کرد، حقوق زنان به میزان قابل‌ توجهی بدتر شد و در نتیجه فعالیت زنان به کارهای خانه محدود شد.

به‌گفته‌ی این وزارت، هیچ فرمان و دستورالعمل طا-لبان در رابطه با تحصیل یا کار زنان و دختران لغو و یا تلطیف نشد.

در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که طا-لبان فرمان‌هایی را صادر کردند که با قوانین افغانستان و تعهدات این کشور تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

در این گزارش کشتار، آزار جسمی شدید، شرایط سخت و تهدیدکننده‌ی زندگی زنان، بازداشت‌های ناعادلانه و آدم‌ربایی، ناپدیدشدن، دخالت خودسرانه یا غیرقانونی در حریم خصوصی و مجازات اعضای خانواده برای تخلفات احتمالی یکی از بستگان از موارد نقض حقوق بشر گفته شده است.

همچنین استخدام یا استفاده‌ی غیرقانونی از کودکان در درگیری‌های مسلحانه توسط طا-لبان و داعش، محدودیت‌های جدی بر آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، بازداشت و خشونت علیه خبرنگاران و سانسور و محدودیت‌های جدی در آزادی اینترنت از دیگر موارد نقض حقوق بشر است که در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا ذکر شده است.

در این گزارش آمده است که اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی (هزاره، سیک، شیعه، سلفی، احمدی، هندو و مسیحی) با خشونت و تهدید مواجه‌ هستند.

در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که اعضای طا-لبان افراد را به‌خاطر ارتباط با دولت پیشین افغانستان کشته‌اند.

در گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که گزارش‌های موثقی وجود دارد که طا-لبان به‌صورت خودسرانه غیرنظامیان را در ولایت‌های پنجشیر و بغلان به قتل رسانده‌اند و دست به مجازات دسته‌جمعی علیه جوامعی زده که در آن‌ها گروه مخالف مسلح موسوم به «جبهه مقاومت ملی افغانستان» فعال است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا