آخرین اخباراسلایدشوپاکستانتحلیلترجمهجهانچینمنطقه

آیا پاکستان می‌تواند از پروژه‌های چین محافظت کند؟

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: به نظر می‌رسد وضعیت امنیتی اعتماد پکن به سرمایه‌گذاری در پاکستان را کاهش داده است. ماه گذشته، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، از پکن بازدید کرد و با شی جین پینگ، رهبر چین، ملاقات کرد تا ۱۷ میلیارد دالر بودجه اضافی برای پروژه‌ها تامین کند. اما این دیدار بدون تعهد قاطعانه برای سرمایه‌گذاری‌های آینده پکن به پایان رسید.

آیا پاکستان می‌تواند از پروژه‌های چین محافظت کند؟

۱۰ جولای ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۱ صبح به وقت شرقی؛ در یک شهر بندری شلوغ در امتداد ساحل جنوب غرب پاکستان، یک مانع امنیتی و صدها ایست بازرسی جدید از کارگران چینایی محافظت می‌کند.
دورتر در سواحل دریای عرب، در کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان، مقامات صدها افسر پولیس را به واحد ویژه‌ای اضافه کردند که وظیفه حفاظت از پروژه‌های توسعه‌ای با بودجه چین را بر عهده دارد. در اسلام‌آباد پایتخت، مقامات به طور خاص نیروی پولیس جدید برای محافظت از اتباع چین گماشته اند.
پس از افزایش خشونت‌های شبه‌نظامیان که پروژه‌های بزرگ تحت حمایت چین را هدف قرار می‌دهند، مقامات در سراسر پاکستان برای تقویت امنیت کارگران چینایی عجله دارند. این حملات پروژه‌های زیرساختی، انرژی و تجاری را تهدید کرده است؛ پروژه‌هایی که اقتصاد پاکستان را در مقابل بحران وخیم اقتصادی سرپا نگه داشته است.
این سرمایه‌گذاری‌ها در پاکستان که در ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از طرح کمربند و جاده چین آغاز شد، شامل حدود ۶۰ میلیارد دالر پروژه برنامه‌ریزی شده است.
پروژه‌های چین در پاکستان در این اواخر حملات شدید شبه‌نظامیان را تجربه کرده و از نیروهای امنیتی پاکستان و مهندسان چینایی قربانی گرفته است.
مایکل کوگلمن، مدیر موسسه آسیای جنوبی مرکز ویلسون، گفت: «نکته اصلی این است که یکی از نزدیک‌ترین متحدان پاکستان و مهم‌ترین حامی مالی، اکنون نهاد خارجی است که آسیب‌پذیرترین نهاد در برابر تروریزم در پاکستان است.»
وی افزود: «اقتصاد پاکستان در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد. اسلام‌آباد نمی‌تواند تحمل کند که یکی از مهم‌ترین اهداکنندگان آن این سطح از آسیب‌پذیری را احساس کند. خطرات بسیار زیاد است.»
در حال حاضر، به نظر می‌رسد وضعیت امنیتی اعتماد پکن به سرمایه‌گذاری در پاکستان را کاهش داده است. ماه گذشته، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، از پکن بازدید کرد و با شی جین پینگ، رهبر چین، ملاقات کرد تا ۱۷ میلیارد دالر بودجه اضافی برای پروژه‌ها تامین کند. اما این دیدار بدون تعهد قاطعانه برای سرمایه‌گذاری‌های آینده پکن به پایان رسید.
فیلیپو بونی، کارشناس روابط چین و پاکستان در دانشگاه آزاد بریتانیا، گفت: «وعده مبهمی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی وجود داشت، اما نتایج کم‌تر از توافق‌های اساسی بود که پاکستان به آن امیدوار بود».
در این مسیر، پاکستان به دلیل مواجهه با رکود اقتصادی بزرگ، با دو رقمی شدن تورم و افزایش بیکاری، بیشتر و بیشتر از چین وام گرفته است.
کارشناسان می‌گویند که نارضایتی‌های زیادی علیه چین وجود دارد. دا/عش و طا-لبان پاکستانی به دنبال انتقام سرکوب مسلمانان اویغور در سین کیانگ از پکن هستند.
افتخار فردوس، کارشناس گروه‌های مسلح گفت: «آن‌ها تلاش‌های توسعه‌ای چین را تقویت کننده دولت مرکزی پاکستان می‌دانند که از نظر آن‌ها ظالمانه است.»
در سه سال گذشته، خشونت از سوی این گروه‌ها افزایش یافته است؛ افزایشی که بسیاری از کارشناسان آن را به قدرت گرفتن طا-لبان در افغانستان نسبت می‌دهند. مقامات پاکستانی حکومت طا-لبان را متهم کرده‌اند که به برخی گروه‌ها مانند طا-لبان پاکستانی پناه داده است که به گفته آن‌ها باعث رشد خشونت شده است.
حکومت طا-لبان این ادعاها را رد کرده و سایر گروه‌های تروریستی در داخل کشور از جمله دا/عش را سرکوب کرده است. کارشناسان می‌گویند، اما یکی از نتایج آن، راندن جنگجویان ستیزه‌جو به داخل پاکستان بوده است.
با بازگشت خشونت در سراسر پاکستان، حملات به کارگران و پروژه‌های چینایی نیز افزایش یافته است.
افسران پولیس و ارتش پاکستان برای رویارویی با ستیزه‌جویان تجهیزات کافی ندارند؛ ستیزه‌جویانی که بسیاری آن‌ها با تسلیحات ساخت امریکا مجهز هستند. آن‌ها هشدار می‌دهند که تمرکز بیشتر بر حفاظت از اتباع چین می‌تواند به قیمت عدم حفاظت از پاکستانی‌ها تمام شود.
مقامات چین از پاکستان خواسته تا به پیمانکاران امنیتی خصوصی چین اجازه دهد از پروژه‌هایش در این کشور محافظت کنند، ایده‌ای که مقامات پاکستانی آن را رد کرده اند.
اسفندیار میر، کارشناس ارشد موسسه صلح ایالات متحده، می‌گوید که کشورها در مورد سایر رویکردها برای مقابله با تهدید طا-لبان پاکستان اختلاف نظر داشته‌اند.
مقامات پاکستانی به دنبال فشار آوردن بر حکومت طا-لبان در افغانستان هستند تا علیه تی‌تی‌پی اقدام کند.
میر گفت که چین رویکرد مشارکتی‌تری را اتخاذ کرده است و در واقع برای متقاعد کردن مقامات طا-لبان برای مذاکره با تی‌تی‌پی پیشنهاد عادی‌سازی روابط با افغانستان را داده است.
ممتاز هوت، ۲۹ ساله، دانشجوی دانشگاه، گفت: «زندگی در گوادر هم اکنون شبیه زندگی در یک منطقه امنیتی است. اکنون این سنگرهای جدید و صحبت از حصارکشی در آینده، حرکت ما را محدودتر کرده و حقوق اولیه ما را زیر پا می‌گذارد.»


نویسنده: ضیاء الرحمان و کریستینا گلدبام
منبع: نیویارک تایمز –  New York Times

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا