آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

اتحادیه اروپا: به اعضای سازمان‌های تروریستی پاسپورت افغانی صادر می‌شود

خبرگزاری دید: انستیتوت مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا در گزارشی می‌گوید که به اعضای سازمان‌های تروریستی پاسپورت افغانستانی صادر می‌شود که این امر شناسایی و ردیابی آن‌ها را چالش‌برانگیز می‌سازد.

انستیتوت مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا در گزارشی تحت عنوان «خطرات امنیتی ناشی از افغانستان» گفته است که طا-لبان روند صدور پاسپورت را برای اعضای سازمان‌های تروریستی آغاز کرده است.

بر بنیاد این گزارش، این نگرانی رو به رشد در جامعه جهانی به میان آمده است که تروریستان با تغییر هویت می‌توانند آزادانه سفر و فعالیت کنند و نهاد‌های امنیتی جهان سرنخ تروریست‌ها را از دست بدهند.

نهاد مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا نگرانی‌های جدی را در این گزارش مطرح نموده است.

در این گزارش آمده است که تسلط طا-لبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، سبب شکنندگی امنیتی در فراسوی مرز‌های افغانستان شده است و دینامیک منطقه را تغییر داده و روی روابط خارجی طا-لبان با کشورهای منطقه تاثیر گذاشته است.

گزارش می‌افزاید که چالش اصلی در ارزیابی تهدید فزاینده تروریستی که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، رابطه دوامدار طا-لبان با طیفی از سازمان‌های تروریستی است.

بخشی از این گزارش به سفر جنگجویان تروریست خارجی (FTF) به افغانستان پرداخته و گفته که در حال حاضر بین ٨ تا ١٠ هزار جنگجوی تروریست خارجی FTF در افغانستان فعالیت می‌کنند که بیشتر آن‌ها از پاکستان، از منطقه آسیای مرکزی، از قفقاز شمالی روسیه و منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ چین وارد افغانستان شده‌اند.

طبق این گزارش، ٣ تا ٤ هزار نفر از این جنگجویان به طا-لبان، به‌ ویژه تحریک طا-لبان پاکستانی وابسته هستند.

انستیتوت مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا در ادامه بیان داشته که تهدیدات امنیتی تنها با حاکمیت طا-لبان ختم نمی‌شود و حضور نیرو‌های اسلام‌گرای تروریستی که زیر حمایت طا-لبان فعالیت دارند و تهدید‌های فزاینده از سوی داعش شاخه خراسان، تحریک طا-لبان پاکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی نیز به تهدیدهای امنیتی افزوده‌اند.

این نهاد اتحادیه اروپا برای مقابله با این تهدید‌ها چنین نتیجه‌گیری کرده که اتحادیه اروپا باید روی این تهدیدها و خطرات امنیتی فزاینده که برای کشورهای همسایه به ویژه جمهوری‌های آسیای مرکزی به میان آمده است، تمرکز کند و روی پالیسی ضد تروریزم خود در آسیای مرکزی دنبال چاره و راه‌کار باشد.

طبق این گزارش، پیچیدگی و ماهیت چندلایه تهدید امنیتی ناشی از افغانستان و چالش‌های امنیتی در منطقه ایجاب می‌کند که اعضای اتحادیه اروپا به صورت جمعی یک سیاست پاسخ‌گو ارایه کنند و به‌جای تلاش‌های جداگانه هر عضو اتحادیه اروپا، منابع را هم‌سو ساخته و همکاری‌ها را تقویت ببخشند.

برای این منظور، شورای اتحادیه اروپا در سپتمبر ٢٠٢١ طرح اقدام علیه تروریزم در افغانستان را برا کاهش خطرات تایید کرد و قطعنامه این شورا در مارچ ٢٠٢٣ به این نقشه راه اضافه شد.

این گزارش همچنین به دسترسی و خدمات انترنتی گروه‌های تروریستی اشاره کرده که اتحادیه اروپا باید در این رابطه نیز اقداماتی را اتخاذ کند.

این انستیتوت امنیتی در ادامه خواستار اعمال تحریم علیه داعش، القاعده و افراد و نهادهایی شده که با آن‌ها در ارتباط است.

نهاد مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا همچنین خواستار میکانیزم‌های تبادل اطلاعات با سازمان ملل و افزایش تعامل با کشورهای آسیای مرکزی، سازمان همکاری اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا