آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

مراسم عاشورا در کابل؛

استانکزی: محدودیت‌ها به خاطر حفظ امنیت بود/ فاضل‌زاده: مردم از وضعیت موجود ناراض هستند

خبرگزاری دید: به رغم ایجاد محدودیت، مراسم عاشورا در پایتخت و اکثر شهرهای کشور با وجود محدودیت‌ها برگزار شده و هزاران تن در این مراسم اشتراک کردند. عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه در مراسمی در کابل، شیعیان را بخش مهمی از جامعه افغانستان خوانده است.

مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان مراسمی را تحت عنوان «عاشورا؛ تقویت وحدت ملی، حفظ نظم عامه، تقریب مذاهب و تحکیم پایه‌های نظام اسلامی» به مناسبت دهم عاشورا با حضور مقامات برگزار کرد.

شیر محمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه در مراسم گرامی‌داشت از سالروز شهادت امام حسین گفت که قیام امام حسین برای قوم، مذهب و زبان نبود بلکه قیام او به خاطر حفظ ارزش‌های اسلامی بود که با فداکردن جان خود و عزیزانش باعث حفظ این ارزش‌ها شد.

آقای استانکزی افزود که زبان دری و پشتو هر دو زبان ملی افغانستان است و ما به هر دو زبان تکلم می‌کنیم و احترام داریم.

وی همچنان گفت که در زمان حضور امریکا در افغانستان حتا همسایه‌های ما با دشمنان ما یکی بودند یک همسایه آن‌ها را کمک مالی می‌کرد، یکی کمک استخباراتی می‌کرد. ولی با تمام این جنگ نابرابر که یک طرف مردم افغانستان بود و یک طرف کل جهان قرار داشت ما پیروز شدیم.

معین سیاسی وزارت خارجه طا-لبان افزود که ما بعد از خروج شوروی به هدف خود نرسیدیم. بعضی از سیاسیون ما به خاطر منافع شخصی در بین خود وطن را خراب کردند. به سر مردم میخ کوبیده شد، زنان زیادی خودکشی کردند و کابل ویرانه شده بود و این جنگ ها زمینه اشغال امریکا را فراهم کرد و باعث شد هزاران تن کشته شود.

ملا عباس استانکزی

آقای استانکزی افزود که پیروزی ملت افغانستان در برابر جهان معجزه قرن ۲۱ است، در یک قرن سه امپراتوری بزرگ در افغانستان شکست خورد. مردم باید از این پس راه وحدت را در پیش بگیرد راه تفرقه راه ملت افغانستان نیست. بحث شیعه و سنی را کنار بگذاریم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: کسانی که از کشور فرار کردند ولو در پست و مقامی بودند بخشیده شدند و مورد عفو قرار گرفته، باید به کشور برگردند و در هر بخش که تخصص دارند برای از بین بردن نواقص با حکومت کار کنند.

وی در مورد محدودیت‌ها در مراسم عاشورا امسال گفت که این قیودات به خاطر امنیت بوده، نه بخاطر محدود کردن مراسم مدهبی شیعیان، مردم نباید گلایه‌مند باشد. اهل تشیع نقش مهمی در تاریخ افغانستان داشته و دارد و همواره بازو به بازوی دیگران علیه دشمنان افغانستان مبارزه کرده است.

استانکزی: حق مسلم اهل تشیع است که در بحث اقتصادی، سیاسی و دیگر مسایل کلان کشوری سهم داشته باشد. باید ار راه تفاهم و گفت‌وگو حق شان را بگیرند، حق گرفتنی است.

از سویی هم، سید حسن فاضل زاده رییس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان گفت که نهضت عاشورا در واقع دو پیام داشت، یکی آگاهی‌ دهی به مردم بود و دیگر ایجاد حس مسئولیت پذیری.

آقای فاضل زاده بر حفظ نظام اسلامی تاکید کرده و گفت اگر ما راه امام حسین را در پیش بگیریم تا زمان ظهور حضرت مهدی این نظام اسلامی پا برجا خواهد بود. حفظ نظام اسلامی مهم تر از خود نظام اسلامی است خیلی مسئولیت سنگینی است. ما در دوران مجاهدین نتوانستیم نظام اسلامی را حفظ کنیم.

سید حسن فاضل زاده

وی در مورد محدودیت در مراسم عاشورا گفت که با مسئولان‌ طا-لبان قرار شده بود که محدودیت‌ها فقط در شرق کابل اعمال شود نه در غرب کابل، به همین خاطر مردم از امارت اسلامی گلایه مند هستند و شکایت دارند. پرچم ها از دکان‌ها پایبن شد دکان‌هایی که پرچم سیاه زده بودند مهر و لاک شده سقاخانه‌هایی که از سوی ولایت کابل جواز داشت باز هم با مشکلات روبرو شدند. تنها گله همین ناهماهنگی است و باید در سال های آینده رفع شود و کاری نکنیم که مردم از نظام اسلامی دور شود. نظام اسلامی بدون پشتبانی مردمی امکان ندارد.

عطا الله صادق شاه آقاسی رییس اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان گفت: باید بحث ما بعد از این بحث دین و وحدت باشد. باید از تفرقه دوری کنیم. چهل سال است که ما اقتدار ملی را گم کردیم. باید از عاشورا درس وحدت بگیریم و اقتدار ملی افغانستان را به دست خود بگیریم.

آقای صادق افزود که نظم منطقه و جهان در حال تحول است، باید در این بازه زمانی گام‌های دقیق برداریم و بررسی کنیم که به کدام سو روان هستیم. برای اینکه تهدید های بالقوه را رفع کنیم باید شناخت دقیق از منطقه و جهان داشته باشیم.

عطا الله شاه آقاسی

وی همچنان گفت که مردم افغانستان باید برای پایداری و حفظ صلح، گسترش توسعه در جامعه و ریشه کن کردن فقر تلاش کنند.

آقای آقاسی در مورد بسته بودن مکاتب گفت: امروز اگر مکاتب بسته است راه آموزش بسته نیست. حتماً دروازه های مکاتب باز می‌شود و مسئولان امارت اسلامی در این بخش کار می‌کند.

نویسنده

رسول شهزاد- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا