آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهم

افزایش فروش و صادرات قالین افغانستان در پنج ماه گذشته

خبرگزاری دید: عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست در افغانستان می گوید که فروش و صادرات قالین افغانستان در پنج ماه گذشته افزایش یافته است.

آقای آخندزاده می گوید که افغانستان در پنج ماه گذشته به ارزش ۷٫۵ میلیون دالر قالین به کشور های همسایه و اروپا صادر کرده است.

آخندزاده در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی گفته است:«در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به وزن مجموعی بیشتر از دو میلیون کیلوگرام قالین و به ارزش هفت‌ونیم میلیون دالر امریکایی به کشورهای پاکستان، ازبیکستان، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده امریکا، هند، آلمان، امارات متحده عربی، چین و دیگر کشورها صادرات صورت گرفته است.»

اتحادیه قالین افغانستان همواره با تاکید بر سهم داشتن در برگزاری نمایش‌گاه‌های ملی و بین‌المللی صنعت قالین گفته است که اگر به مشکلات در روند صدور ویزا برای بازرگانان رسیدگی شود و دهلیزهای هوایی نیز فعال شوند، صادرات قالین کشور به کشورهای گوناگون بیشتر از پیش خواهد شد.

نوراحمد نوری رییس اتحادیه قالین افغانستان گفت: «از اثر تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و هیأت رهبری اتحادیه قالین افغانستان، در کشورهای ترکیه، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه فروشات قالین افغانستان افزایش یافته است. یعنی نسبت به سال گذشته در سال جاری میلادی، فروشات داخلی هم از اثر تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و اتحادیه قالین، هفت درصد افزایش یافته است.»

قالین‌بافی در افغانستان سابقۀ طولانی دارد و برخی از خانواده‌ها امور زندگی روزمرۀ خود را از همین طریق به پیش می‌برند و این منبع درآمدشان محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا