آزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانتبصرهحقوق بشرزنانزندگیعلم و دانش

اقدام به خود کشی دختران در پی مسدود ماندن مکاتب شان از سوی طالبان

خبرگزاری دید: شماری از دختران دانش‌آموز در هرات گفته‌اند که پس از بسته شدن مکتب‌ها توسط طالبان به بیماری‌ روانی مبتلا شده‌اند و حتا تصمیم به خودکشی گرفته‌اند.

اسما که یکی از این دانش‌آموزان است، می‌گوید که پس از نزدیک به یک سال افسردگی، تلاش کرد که خودکشی کند؛ اما خانواده‌اش به موقع رسیدند و مانع شدند.

منابع از شفاخانه حوزه‌ای هرات می‌گویند که بیش‌تر مبتلایان به بیماری‌های روانی در این ولایت زنان و دختران‌ دانش آموز هستند.

به گفته این منابع، روزانه تا ۵۰ بیمار روانی و یا مبتلا به افسردگی برای درمان به شفاخانه حوزه‌ای هرات مراجعه می‌کنند.

از طرفی هم شماری از این دانش‌آموزان محروم از آموزش که آن را اساسی‌ترین حق انسانی و اسلامی خود می‌دانند، می‌گویند دوری از مکتب برای آنها کم از مرگ نیست.

اسما درست هنگامی‌ که باید صنف هفتم مکتب را آغاز می‌کرد؛ طالبان از راه رسیدند و مکتب را به روی او و بیش‌تر از یک میلیون دختر دیگر بستند.

او می‌گوید: «صنف ششم مکتب بودم که مکتب‌ها بسته شد، پدرم از کار بیکار شد و مادرم هم به موسسه کار می‌کرد. بعد از چند وقتی مادرم هم بیکار شد. پدرم به خاطر کارگری مجبور شد به ایران مهاجرت کند. حالت روانی‌ام خیلی خراب شد و اقدام به خودکشی کردم. روان پزشک هم نتوانست به من کمک کند.»

سه سال است که طالبان مکتب‌ها را به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم بسته‌اند. هم‌زمان با این همه مرکز های تحصیلی به روی دختران و زنان بسته شدند و کار زنان در نهاهای دولتی و غیردولتی نیز توسط طالبان ممنوع شد.
معلوم نیست این اقدام مقامات طالبان که برای آن جوابی ندارند ، با چه هدفی صورت گرفته است؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا