آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتبصرهجهانحقوق بشرمنطقه

امریکا به سمت رسمیت‌شناسی طا-لبان

خبرگزاری دید: مجله لانگ وار جرنال در مطلبی با اشاره به سفر سراج‌الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان به امارات متحده عربی و عربستان سعودی نوشته که امریکا در مسیر اجتناب‌ناپذیر به رسمیت‌شناسی طا-لبان است.

امریکا به سمت رسمیت‌شناسی طا-لبان

بر بنیاد این نوشته، نخست، تصور این‌که چگونه دولت بایدن از سفرهای سراج‌الدین حقانی به امارات و عربستان سعودی بی‌اطلاع بود، دشوار است، زیرا امریکا در هر دو کشور حضور نظامی دارد.
دوم، به نظر می‌رسد که ایالات متحده در مسیر اجتناب ناپذیر به رسمیت شناختن طا-لبان است.
مطلب می‌افزاید که به دلایل مرموز، هفته آینده کنفرانس دوحه دیگری برگزار خواهد شد؟ برای کسانی که این روند را دنبال می‌کنند، آن را با محبت دوحه-۳ می‌نامند.
در این تحلیل آمده است با وجود این‌که طالبان بارها با حمله به نیروهای امریکایی و حفظ اتحادش با القا/عده، توافق دوحه را در زمان دولت ترامپ و بایدن نقض کرد، جامعه بین‌المللی بار دیگر تلاش می‌کند با این گروه به اجماع برسد.
سارا هراموش، کارشناس لبنانی-امریکایی مبارزه با تروریزم به این مجله گفته است: “متوجه نمی‌شوم که با روابط شناخته شده [سراج] با القا/عده و پناه دادن به ایمن الظواهری -که ما او را در مهمان‌خانه‌اش از بین‌بردیم – چگونه او می‌تواند آزادانه به کشورهای متحد امریکا سفر کند؟”
این مطلب در ادامه می‌گوید که با وجود تمام شواهد، دولت بایدن به روابطش با طالبان به عنوان راهی برای مقابله با تهدید دا/عش خراسان تمایل دارد.
اما، به‌رغم این شتاب عاشقانه، داعش خراسان مچنان در حال طراحی حملات است، چنانچه دستگیری هشت نفر به اتهام روابط احتمالی با دا/عش مهر تاییدی بر این مدعا است.
این مجله در اخیر چنین نتیجه‌گیری کرده که با توجه این‌که حقانی آزاد است و داعش جنگجویان خود را از طریق مرز جنوبی به امریکا می‌فرستد، جای تعجب نیست که برخی تحلیل‌گران نگران چشمک زدن چراغ‌های سرخ هشدار تروریزم باشند.

مترجم: سید طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا