آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثبرگزیدهخبر های مهمزنان

امریکا: سازمان ملل باید نقشه‌راه آینده افغانستان را تهیه کند

خبرگزاری دید: نماینده امریکا به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت که نماینده ویژه ملل متحد باید استقلالیت و منابع کافی جهت تهیه نقشه‌راه آینده افغانستان در اختیار داشته باشد.

رابرت وود، نماینده امور ویژه سیاسی امریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان در باره افغانستان با استقبال و تایید گزارش سه ماهه دبیر کل سازمان ملل و رییس یوناما گفت که این گزارش‌ها با جزییات کامل، تلاش‌های نهادینه‌شده طا-لبان برای حذف زنان از جامعه، آزار و اذیت جنسی گسترده، رفتار بی‌رحمانه با افراد دارای معلولیت و نقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های قومی، مذهبی و زبانی و همچنین ال‌جی‌بی‌تی‌ها را مشخص می‌کند.

رابرت وود گفت: جامعه بین‌المللی باید در کنار مردم افغانستان، به‌ویژه زنان، دختران و اعضای جوامع به حاشیه‌رانده شده بایستد.

او تاکید کرد که جهان باید بر لغو اقدامات ظالمانه علیه حقوق بشر در افغانستان پافشاری، عدالت و پاسخگویی در مورد تخلفات را تسریع و تصریح کند که حقوق بشر را نمی‌توان کنار گذاشت یا از اولویت خارج کرد.

وود افزود: آسیب‌های ناشی از محدودیت‌های طا-لبان بر زنان و دختران قابل اغراق نیست. … اگر اجازه داده شود که این نوع محدودیت‌ها ادامه یابد، تاثیرات فراگیر و مضر آن در سال‌های آینده بر افغانستانی‌ها در سراسر این کشور احساس خواهد شد.

نماینده امریکا همچنین بر حضور نمایندگان زنان و جامعه مدنی در نشست آتی دوحه تاکید کرد و گفت باید صدای آن‌ها شنیده و نگرانی‌ها برجسته شود.

نماینده امریکا در ادامه گفت که ایالات متحده از گفت‌وگوی پایدار با طیفی از ذینفعان افغانستان، از جمله رهبران تجاری و کارآفرینانی که به دنبال ایجاد ساختار اقتصادی فراگیر به نفع همه غیرنظامیان هستند، حمایت می‌کند.

او بیان داشت که برای ادغام افغانستان در ساختار جهانی دبیرکل سازمان ملل باید طبق قطع‌نامه ۲۷۲۱ یک نماینده ویژه برای افغانستان منصوب کند و باید اطمینان حاصل کند که این شخص برای انجام این وظیفه منابع کافی و استقلال لازم را دارد.

به گفته وی، ثبات و توسعه افغانستان در گرو همکاری و ارتباط آن با همسایگانش است اما ارتباط و همکاری منطقه‌ای به تنهایی کافی نیست و جامعه بین‌المللی باید نقشی ایفا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا