آخرین اخبارتبصرهحکومتسفرسیاست

امیر خان متقی : گرفتن حق مشروعیت از طالبان غیر منصفانه است

خبرگزاری دید: در حالی‌که مقام‌های طالبان همواره مدعی شده‌اند که پذیرش نمایندگان‌شان از سوی کشورها به نوعی رسمیت شناسی نظام آنان است، اما وزیر خارجه طالبان یک‌بار دیگر تاکید کرد که «حق مشروعیت» طالبان به «طور غیرمنصفانه» از آنان گرفته شده است.

این در حالی است که جامعه جهانی بارها از چگونگی نظام و نقض حقوق بشری، به‌ویژه حقوق زنان و دختران افغانستان از سوی طالبان انتقاد کرده و آن را مانع برای عادی سازی روابط با طالبان عنوان کرده است.

امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: «تعزیرات غیر منصفانه بر افغانستان [طالبان] اعمال شده است. به‌طور غیر منصفانه حق مشروعیت از آن گرفته شده است و حتی در سازمان‌های خصوصی جهانی حق نمایندگی از آنان گرفته شده است.»

این در حالی است که مقام‌های طالبان ظاهرا برای رفع نگرانی‌شان، بارهای گفته‌اند که پذیرش نمایندگان‌شان از سوی کشورها و برعکس آن و همچنان اشتراک در نشست‌های جهانی به معنی به رسمیت شناسی آنان است.

اما ظاهرا به نظر می‌رسد که نبود رسمیت و فشارهای جامعه جهانی طالبان را نگران کرده است.

متقی هم‌چنین خواهان رفع محدودیت‌ها بر بانک مرکزی افغانستان و سفر مقام‌های طالبان شد.

براساس یافته‌ها در حالی‌که بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و نهادهای جهانی از طالبان درباره توشیح قانون جدیدشان انتقاد کرده‌اند اما دو کشور همسایه افغانستان، ترکمنستان و ازبیکستان میزبان ارشدترین مقام‌های طالبان‌اند.

او همچنین برای اشتراک در پنجاه‌همین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی به کامرون رفت.
با آنکه طالبان تلاش دارد مشروعیت بین المللی را کسب کند اما به باور آگاهان سیاسی طالبان در جهت مشروعیت ملی خود نیز هیچ اقدامی نکرده است. طالبان باید برای کسب مشروعیت ابتدا در داخل افغانستان سازوکارهای پذیرفته شده ملی را روی دست بگیرد و به مشروعیت رسمی دست پیدا کند تا جهان در قبال این گروه دیدگاه خود را عوض کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا