آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کمیسیون انتخابات:

انتخابات در غزنی به صورت حوزه‌ای برگزار می‌شود


سرانجام کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی به صورت حوزه‌ای برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، حفیظ‌الله هاشمی یکی از اعضای کمیسیون انتخابات به رسانه‏ها گفت که براساس آخرین تصمیم کمیسیون انتخابات، قرار است که این ولایت به سه حوزه انتخابی تقسیم شود.
او گفته که این روند باعث می‌شود تا همه مردم سهم خود را در انتخابات داشته باشند، به خصوص کسانی که به روند برگزاری انتخابات در این ولایت اعتراض داشتند.
در انتخابات قبلی پارلمانی، به دلیل این که شماری از ولسوالی‌های ولایت غزنی ناامن بود، ۱۱ نماینده ولایت غزنی همه از یک قوم به پارلمان راه یافتند و سایر اقوام ولایت غزنی نماینده‌ای نداشتند.
این روند باعث شد که شماری از باشندگان این ولایت از ششم ثور امسال در مقابل دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در شهر غزنی چادر زده و نمایندگی کمیسیون انتخابات را در این ولایت عملاً تعطیل کنند.
این روند باعث شد که هیج نامزدی در ولایت غزنی نتواند برای شرکت در رقابت انتخابات پارلمانی از تاریخ ۵ الی ۲۲ جوزا ثبت نام کند.
به گفته آقای هاشمی، اکنون کمیسیون انتخابات یک فرصت جدید را برای ثبت نام از نامزدها فراهم خواهد کرد.
آقای هاشمی افزود که به ‌زودی کمیسیون انتخابات تاریخ آغاز ثبت نام از نامزدها و رای دهندگان را در ولایت غزنی اعلام می‌کند.
براساس قانون انتخابات، ولایت غزنی یک حوزه‌ انتخابی پارلمانی به حساب می‎آید که ۱۱ نماینده در پارلمان سهم دارد.
از میان این نامزدها ۱۱ نفر که بیشترین رای را در سراسر ولایت داشتند به پارلمان راه می‌یافتند.
با حوزه‌ای شدن انتخابات ولایت غزنی، این ۱۱ نماینده به ۳ حوزه تقسیم می‌شوند و از هر حوزه کسانی که بیشترین رای را دارند به پارلمان راه خواهند یافت.
با این همه، قرار بود که کل انتخابات پارلمانی به صورت حوزه‌ای برگزار شود، ولی به دلیل مشخص نبودن شمار رای دهندگان در هر حوزه، مشکلات فنی و در نحوه عملی شدن این روند، کمیسیون انتخابات را در دیگر ولایت‌ها به صورت سابق و تنها در ولایت غزنی به صورت حوزه‌ای برگزار خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا