آخرین اخبارجهانروند صلحسیاست

انستیتوت صلح امریکا: صلح پایدار در افغانستان به خاطر منافع جناحی نابود شد

خبرگزاری دید: انستیتوت صلح امریکا می‌گوید که صلح پایدار در افغانستان به دلیل این‌که جناح‌ها منافع کوتاه‌مدت خود را ترجیح دادند، نابود شد.


انستیتوت صلح امریکا به تازگی در گزارشی در رابطه به چگونگی ناکامی برقراری صلح پایدار در افغانستان گفته است که جناح‌های ذیدخل در روند صلح منافع کوتاه‌مدت خود را بر اراده مردم این کشور ترجیح دادند.
در گزارش این انستیتوت آمده است: تلاش‌های صلح در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نیازمند تمایل سه طرف اصلی برای مذاکره بود: طا-لبان، دولت جمهوری اسلامی افغانستان (جمهوری) و ایالات متحده. اما با تغییر مزیت‌های سیاسی و نظامی، منافع درک شده و نسبی هر یک از طرفین در طول زمان تغییر کرد و از هم‌سویی ریشه‌گیری یک روند صلح واقعی جلوگیری کرد.
گزارش می‌افزاید که در سال‌های اولیه جنگ، با فرار طا-لبان، ایالات متحده و متحدان افغانش ترجیح دادند طا-لبان را در بحث‌ها در مورد آینده سیاسی کشور یا در دولت جدید افغانستان وارد نکنند.
گزارش بیان می‌کند: در حالی که ایالات متحده عملیات نظامی علیه تروریست‌ها را بر دولت‌سازی اولویت داد، جنگ‌سالاران سوء‌استفاده کننده و فاسد اقتدار جمهوری نوپا را تضعیف کرد.
انستیتوت صلح امریکا ناهماهنگی اقدامات واشنگتن را در رابطه به مذاکره با طا-لبان عامل مهم ناکامی برقراری صلح خوانده است.
گزارش بیان داشته است زمانی که ایالات متحده فرستاده ویژه را برای مذاکره با طا-لبان و امکان خروج از آن منصوب کرد، تغییر به سزایی در سال ٢٠١٨ رخ داد، اما قصد آشکار دونالد ترامپ رییس جمهور وقت امریکا برای خروج بدون هیچ شرط واقعی، دست ایالات متحده و جمهوری را در مذاکرات تضعیف کرد.
این نهاد امریکایی همچنین گفته است: رهبری نظام جمهوری با نگرانی از موضع خود به نماینده (امریکا) بی‌اعتماد شد، اهداف ایالات متحده برای خروج را دست‌کم گرفت و قدرت نظام جمهوری را دست‌کم گرفت – و در نتیجه هیچ امتیازی که بتواند مذاکرات را پیش ببرد، به وجود نیامد.
ایالات متحده در مورد توافق خود با طا-لبان در غیاب جمهوری مذاکره کرد. اما تصمیم برای جدا نمودن توافق امریکا و طا-لبان در باره نتایج روند کلی صلح، سرعت پیروزی طا-لبان را تسریع کرد.
بر بنیاد گزارش انستیتوت صلح امریکا، سه طرف و همچنین پاکستان، منافع کوتاه‌مدت خود را بالاتر از منافع مردم افغانستان قرار دادند و امیدها را برای صلح فراگیر و پایدار در افغانستان از بین بردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا