آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

نشست شورای امنیت؛

ایران: حق مشروع ما است/ روسیه: عامل اصلی تنش اسراییل است/ امریکا: محکوم می‌کنیم

خبرگزاری دید: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیوند به حمله موشکی ایران به رژیم اسرائیل در فضای تنش آلود برگزار شد. در این نشست متحدان اسراییل اقدام ایران را محکوم کردند، اما روسیه، چین و شماری از کشورهای دیگر با اشاره به حمله هوایی اسراییل بر کنسولگری ایران در دمشق، تحرکات این رژیم را عامل تنش در منطقه عنوان نمودند.

در این نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل این سازمان بر خویشتنداری طرفین تاکید کرده و خواستار تمرکز بر کاهش تنش‌ها شد. اما مواضع کشورهای غربی به رهبری امریکا به طور سنتی علیه ایران شدید بود.

گوترش بدون نام برد از کشوری مشخص، بار دیگر با محکوم کردن حمله به خاک یک کشور، بر ضرورت حفظ حریم مکان‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

دبیرکل سازمان ملل، سخنان خود را با تاکید بر ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، کاهش خشونت‌ها در کرانه باختری و تامین امنیت دریای سرخ ادامه داد.

گوترش در پایان گفت: «منطقه و جهان نمی‌تواند یک جنگ دیگر را بپذیرد».

در این نشست، نماینده رژیم اسراییل خواستار محکوم شدن حمله ایران از سوی نشست سازمان ملل متحد شد، اما نماینده ایران گفت که حق مشروع کشورش بود.

نماینده ایران با مشروع خواندن حمله شبانه به اسرائیل گفت: «حمله ایران حق دفاع مشروع ما و طبق قوانین سازمان ملل بود. این اقدام ضروری و دقیق بود و فقط متوجه اهداف نظامی بود که جلوی افزایش تنش‌ها را بگیرد. متاسفانه در این شورا، برخی اعضا از جمله بریتانیا، امریکا و فرانسه با محکوم نکردن حمله به ساختمان کنسولگری در دمشق، دورویی کردند».

او گفت: «آن‌ها با تحریف واقعیت، تلاش کردند حق غیر قابل انکار ایران برای دفاع از خود را انکار کنند. آن‌ها دلایل ریشه‌ای تنش در منطقه را نادیده می‌گیرند. آن‌ها از اسرائیل و قتل عام فلسطینیان بی‌گناه دفاع می‌کنند و آن را محکوم نمی‌کنند».

نماینده ایران با اشاره به حمله به کنسولگری در دمشق گفت: «در پی حمله به کنسولگری دمشق، ما دبیرکل و شورای امنیت را نسبت به حق خود برای پاسخ دادن به آن آگاه کردیم. وزیر امور خارجه ما اعلام کرده بود که جامعه جهانی باید این اقدام تروریستی و مجرمانه را محکوم کند اما متاسفانه شورای امنیت در عمل به وظیفه خود قصور کرد. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی چاره‌ای جز استفاده از حق دفاع از خود نداشت. ریشه وضع کنونی برای همه مشخص است، بیش از چهارهزار غیر نظامی در غزه کشته شده و زیرساخت‌ها نابود شده‌اند. در حالی‌که شاهد نسل‌کشی بودیم، سکوت این شورا رژیم اسرائیل را برای تداوم جنایات خود جسورتر کرده است».

او گفت: «اسرائیل از اجرای قطعنامه برای ایجاد صلح سر باز می‌زند. این رژیم قانون‌گریز آشکارا مسئولیت کشتن دانشمندان هسته‌ای و تخریب زیرساخت‌های ما را پذیرفته است. سیاست دولت اسرائیل این است که با گسترش جنگ در منطقه، بتواند در قدرت بماند. شورای امنیت باید اسرائیل را مجبور کند که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد».

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز از موضع ایران حمایت کرده و شورای امنیت و شخص دبیرکل را به رفتار دوگانه در قبال کشورها متهم کرد.

نماینده روسیه صحبت‌های خود را با محکوم کردن دبیر کل سازمان ملل شروع کرد. او گفت: «دیدیم که آقای دبیرکل دیروز به سرعت حمله به اسرائیل را محکوم کرد اما ایشان در دوم اپریل، در جلسه درباره حمله به کنسولگری ایران در دمشق حضور پیدا نکردند. باید توجه کنیم که همه اتفاقات خاورمیانه از جمله حملات اسرائیل به لبنان اهمیت یکسان دارند. در نتیجه این برخورد دوگانه شما باعث می‌شود درخواستتان برای خودداری، تاثیری نداشته باشد».

نماینده روسیه در ادامه گفت: «ما برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه، پیشنویسی را پیشنهاد کردیم که بر مبنای استندردهای موجود بود اما همتایان غربی ما بررسی آن را بی‌اهمیت جلوه دادند».

او با اشاره به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق گفت: «تحت قوانین بین‌المللی، حمله به یک مکان دیپلماتیک می‌تواند دلیل مشروع برای شروع جنگ باشد. اگر شما بودید چه می‌کردید؟ اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی کشور دیگری مطرح است شما استدلال می‌کنید که اطلاعات کافی ندارید و این واقعاً شرم‌آور است».

نماینده روسیه گفت: «ما در موارد متعدد گفتیم که کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا نباید میدان مقابله قدرت‌های بزرگ‌تر بشود. بسیاری از شما شهامت آن را ندارید که بگویید که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه در سایه جنگ شش ماهه اسرائیل در خاورمیانه صورت می‌گیرد».

نماینده روسیه به ترور قاسم سلیمانی نیز اشاره کرد و محکوم نکردن این اقدام را نشانه «دورویی جامعه جهانی» دانست.

او در پایان گفت: «ما از طرفین می‌خواهیم که اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل کنند. با توجه به این‌که تهران گفته‌ است حملات را ادامه نخواهد داد، از اسرائیل می‌خواهیم که اقدامات تحریک‌آمیز نکند».

سفیر چین در سازمان ملل متحد نیز به حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشاره کرده و به رغم درخواست رژیم اسراییل، از محکوم کرده حمله ایران خودداری کرد.

سفیر چین همچنین با اشاره به بحران انسانی در غزه، خواستار آتش‌بس فوری در غزه مطابق قعطنامه شورای امنیت و همچنین خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد.

گمان غالب آن است که اتخاذ موضع شورای امنیت مبنی بر محکوم کردن حمله ایران به اسراییل با مخالفت اکثریت اعضا مواجه شده و صورت نگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا