آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهحقوق بشر

بازگشت افغانستان به سیاست امریکا و مسیر پیش‌رو

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: با حرکت ایالات متحده به سوی انتخابات مهم ریاست جمهوری ماه نوامبر، افغانستان مدت کوتاهی به تیتر یک اخبار این کشور بازگشت. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها یکدیگر را به دلیل عدم موفقیت در خروج منظم جهت پایان دادن به درگیری در افغانستان، طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا، سرزنش کردند.

در مناظره ریاست جمهوری ۱۰ سپتامبر، کامالا هریس معاون رییس جمهور و نامزد دموکرات ریاست جمهوری، از تصمیم رییس جمهور جو بایدن برای خروج از افغانستان دفاع کرد. او رقیب خود، دونالد ترامپ رییس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواه را به دلیل انعقاد توافق‌نامه دوحه در ۲۰۲۰ با طالبان که “دولت افغانستان را دور زد” سرزنش کرد.
ترامپ در پاسخ، از توافق دوحه به عنوان «توافق بسیار خوب» دفاع کرد. او دولت بایدن را به دلیل از دست دادن سربازان در جریان خروج، جا گذاشتن تسلیحات و عدم اجرای مفاد توافق‌نامه سرزنش کرد.
در ۸ سپتامبر، گزارش تحقیقی جدید جمهوری‌خواهان کانگرس، دولت بایدن را مسئول خروج نهایی آشفته از افغانستان دانست.
مایکل مک کال (نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس) که به عنوان رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات را رهبری می‌کرد، گفت که دولت بایدن برای برنامه‌ریزی فروپاشی اجتناب‌ناپذیر دولت افغانستان، “اطلاعات و فرصت” داشت. او گفت، با این حال، بایدن “برداشت کلی را بر امنیت” ترجیح داد.
از سویی هم، وزارت امور خارجه امریکا این کمیته را به صدور بیانیه‌های حزبی، حقایق گزینشی و پنهان‌کردن «حقیقت پشت حدس‌ و گمان‌ها» متهم کرد.
جنگ امریکا علیه تروریزم در افغانستان – به‌ویژه پایان فاجعه‌بار آن، بعید است که از حافظه عمومی و بحث‌های سیاسی در مورد چگونگی انجام و پایان این جنگ به رهبری ایالات متحده محو شود.
یک تحقیق دیگر در مورد جنگی که بیش از دو دهه، بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۲۱ به طول انجامید، احتمالا زوایای بیشتری را روشن خواهد کرد.
کمیسیون جنگ افغانستان، نهاد قانون‌گذاری دو حزبی متشکل از مقامات سابق دولت امریکا با تجربه جنگ، در حال بررسی این درگیری است. گزارش آن قرار است در سال ۲۰۲۶ منتشر شود.
مانند گزارش این کمیسیون درباره ۱۱ سپتامبر، که بر مبنای آن الگوبرداری شده است، احتمالاً توجه و موشکافی زیادی را به خود جلب خواهد کرد.
توجه مجدد به افغانستان احتمالاً در بحبوحه کینه حزبی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر افزایش خواهد یافت.
با این حال، بعید است در کوتاه‌مدت باعث تغییر قابل توجه در سیاست واشنگتن نسبت به این کشور شود.
حاکمان طالبان افغان و قربانقلی بردی محمداف، رهبر ترکمنستان، ساخت بخش افغانستان خط لوله ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (تاپی) را افتتاح کردند.
در ۱۱ سپتامبر، طالبان مراسم افتتاح خط لوله‌ای را که مدت‌ها به تعویق افتاده بود، برگزار کردند.
تاپی مدت‌هاست که به عنوان پروژه انرژی منطقه‌ای برجسته معرفی شده است.
اما ناامنی در افغانستان و عدم سرمایه‌گذاری بین‌المللی مانع شکل‌گیری آن شده است.
با توجه به عدم شفافیت طالبان در مورد پروژه‌های زیربنایی مهم، هنوز هم ممکن است تاپی فقط یک رویا باقی بماند.

نویسنده: ابوبکر صدیق

منبع: رادیو آزادی – Radio Liberty

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا