آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

برای ۲۰ هزار خانه در غرب کابل آب آشامیدنی توزیع می‌شود

خبرگزاری دید: همزمان با افزایش شکایات باشندگان نواحی غرب کابل از نبود یا کمبود آب آشامیدنی، اکنون برای ۲۰ هزار خانه در ماین منطقه آب آشامیدنی توزیع می‌شود.

یک شرکت خصوصی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دالری، برای توزیع آب در غرب کابل، افتتاح شد.

مسئولان این شرکت می‌گویند که در مرحله اول در این پروژه ۱۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده است و قرار است برای ۲۰ هزار خانه آب آشامیدنی توزیع شود.

محمد داوود نظری رییس این شرکت گفته در این پروژه ده میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده و قرار است آب کاملاً صحی و تصفیه شده برای ۲۰ هزار خانه در سه ناحیه کابل توزیع شود.

آقای نظری افزود که این آب از ساحه شاه توت، قلعه شاه آقاسی و بند سیدها تامین و به باشندگان ناحیه سيزدهم، ششم و پنجم شهر کابل توزیع می‌شود.

از سویی هم طاهر خلیل رییس شورای گذر ناحیه سیزدهم شهر کابل در این مراسم گفت که دولت باید با راه‌اندازی برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت مشکل آب شهروندان را حل کند. دولت تنها مالیه از شهروندان دریافت نکند بلکه به وظایف خودش هم عمل کند.

وی افزود: شهروندان پایتخت باید از مصرف بی رویه آب خودداری کنند و در ۲۰ سال گذشته شهروندان در مصرف آب اسراف و زیاده روی کردند که اکنون با چالش کمبود آب مواجه شدیم.

از سوی دیگر سید روح الله علوی، مشاور حقوقی این شرکت گفت: حدود ۸۰ کشور جهان با کمبود آب آشامیدنی صحی مواجه هستند و با توجه به رشد روز افزون جمعیت کمبود آب به یک بحران جدی تبدیل شده است.

آقای علوی افزود که افغانستان قادر است ۲۵ فیصد آب های سطحی خود را به مصرف برساند و ۷۵ فیصد آب افغانستان به کشورهای دیگر سرازیر می‌شود.

آقای علوی اضافه کرد که نبود سیستم معیاری برای فاضلاب ها و حفر چاه های آب به صورت خودسر باعث شده تا آب‌های زیر زمینی به شدت در کشور کاهش یابد.

وی گفت: مهم ترین منابع آب‌های افغانسنان را آب‌های زیر زمینی و سطحی تشکیل می‌دهد ولی چندین دهه جنگ و نبود یک دولت مقتدر باعث شد تا آب ها درست مدیریت نشود.

او اضافه کرد، ۷۰ درصد مردم افغانستان به آب های صحی دسترسی ندارند.

به گفته او، مصرف آب هر شهروند در گذشته ۲۰ الی ۲۵ لیتر در روز بود ولی با رشد نفوس توازن توزیع آب ها دچار مشکل شده است.

در همین حال، باشندگان ناحیه ششم شهر کابل به خبرگزاری دید می‌گویند که چند ماه می‌شود که آب خریداری می‌کنند، با آنکه توان خرید ندارند ولی مجبورند که آب مورد نیاز را تامین کنند.

آن‌ها از شرکت‌های آبرسانی می‌خواهند تا از خون مردم تغذیه نکنند و با فریب و تقلب آب غیر صحی را به مردم توزیع نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا