آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثحقوق بشرزنانمنطقه

برنامه توسعه ملل‌متحد: موانع زیادی بر سر راه زنان کار آفرین افغانستان است

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با انتشار گزارش جدیدی از وضعیت زنان در کشور می‌گوید که زنان کارآفرین در افغانستان با طیف وسیعی از موانع و هزینه‌های بالای تجارت مواجه هستند. براساس این گزارش، تبعیض عمیق، محدودیت‌های عملیاتی و یک سیستم اقتصادی ضعیف ۴۱ درصد از بیش از سه هزار زن را که با آنان مصاحبه شده، مجبور به «قرض گرفتن» کرده است.

این نهاد گزارش خود در مورد وضعیت زنان کارآفرین افغانستان را با عنوان «گوش‌دادن به زنان کارآفرین افغانستان؛ تقلا و تاب‌آوری آن‌ها» روز گذشته (چهارشنبه، ۲۹ حمل) منتشر کرده است. این گزارش براساس مصاحبه، بحث و یک‌ نظرسنجی کمی با حدود سه هزار و ۳۰۰ زن کارآفرین در سه سال اخیر، به‌تازگی تهیه شده است.

این گزارش افزوده است که اما تنها پنج درصد از این زنان توانسته است که از بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی کوچک قرضه دریافت کنند.برنامه‌ توسعه سازمان ملل متحد گفته است که محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طا-لبان بر رفت‌وآمد زنان، چالش‌ها را برای این زنان کارآفرین تشدید کرده است.

براساس گزارش این نهاد، ۷۳ درصد از زنانی که با آنان مصاحبه شده، گفته‌اند که بدون محرم مرد حتا نمی‌توانند به بازارهای محلی سفر کنند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین گفته است که نرخ اشتغال زنان در افغانستان در سال گذشته به نصف کاهش یافته و به شش درصد رسیده است.

این نهاد اما افزوده است که مشاغل تحت رهبری زنان، علی‌رغم مواجهه با چالش‌های بزرگ “همچنان انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان می‌دهند و به‌عنوان ستون‌های حیاتی ثبات اقتصادی و امید در میان ناملایمات عمل می‌کنند.”

براساس این گزارش، کارآفرینی به‌عنوان یک “راه نجات” برای زنان و خانواده‌های آنان ظاهر شده و ۸۰ درصد از شرکت‌های تحت رهبری زنان، به درآمد کسب‌‌وکار خود به‌عنوان منبع اصلی درآمد متکی هستند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفته است که مشاغل تحت رهبری زنان، فرصت‌های شغلی “بسیار مورد نیاز” را برای زنان دیگر ایجاد می‌کند‌.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه‌‌ای برنامه توسعه سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه گفته است: “زنان کارآفرین در سخت‌ترین شرایط، شجاعت، جسارت و تدبیر باورنکردنی از خود نشان داده‌اند”.

او افزوده است که برنامه توسعه سازمان ملل متحد و شرکایش از ۷۵ هزار تجارت خرد و کوچک در افغانستان حمایت کرده‌اند و با این حمایت فرصت شغلی برای ۹۰۰ هزار نفر فراهم شده است.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفته است که از زنان کارآفرین افغانستان از طریق دسترسی مستقیم به منابع مالی و آموزش در زمینه‌ی سواد مالی، دیجیتالی کردن عملیات و پرداخت‌های تجاری، بازاریابی و توسعه محصول، پول نقد برای کار، سلامت روان و حمایت از دسترسی زنان به بازارهای داخلی و بین‌المللی حمایت می‌کند.

استفان رودریگیز، نماینده‌ی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است زنان افغانستان مدت‌ها است که نیروی محرک و رفاه خانواده‌ها به شمار می‌روند و نقش مهمی در حفظ اقتصادهای محلی ایفا می‌کنند.

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد از کمک اتحادیه اروپا و جاپان به‌دلیل کمک‌های‌شان برای زنان کارآفرین سپاس‌گزاری کرده و افزوده است که با حمایت بیشتر از این زنان، می‌توانیم دسترسی به سراسر افغانستان را گسترش دهیم و چشم‌انداز آینده را برای زنان کارآفرین بهبود ببخشیم.

طا-لبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ای بر حضور و فعالیت زنان در جامعه وضع کرده‌اند. این گروه بسیاری از کسب‌وکارهای تحت رهبری زنان، از جمله آرایشگاه‌ها را مسدود کرده‌ و به زنان بدون همراهی یک مرد، اجازه‌ی سفر نمی‌ده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا