آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

وزارت عدلیه سرپرست:

بیش از دو و نیم میلیون زمین غصب شده در یک و نیم سال استرداد شد

خبرگزاری دید: دبیر کمیسیون جلوگیری از غصب زمین وزارت عدلیه سرپرست گفته است که در یک و نیم سال اخیر بیش از دو و نیم میلیون جریب زمین غصب در سراسر کشور مسترد شده است.

اخیراً وزیر عدلیه سرپرست هشدار داد که این وزارتخانه سراغ همه غاصبان زمین خواهد رفت.

این وزارت روز سه‌شنبه (۴ ثور) در اعلامیه‌ای در شبکه اکس نوشت که مولوی احسان‌الله واثق در مراسمی گفته که بازگرداندن زمین‌های «غصب شده» که چندین سال در اختیار «غاصبان» بود، کار «بسیار بزرگی» است و کمیسیون جلوگیری از غصب زمین موفقانه آن را انجام داده است.

آقای واثق این اظهارات را در سیمینار آموزشی هیئت‌های فنی ولایتی «کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌ها» بیان کرده است.

طبق این اعلامیه، منشی این کمیسیون گفته: «همانطوری امروز مردم افغانستان از کار داوود خان (رئیس جمهور پیشین) به خاطر تعیین قطعات کادستری ثبت اراضی از او ستایش می‌کنند، امروز کمیسیون جلوگیری از غصب زمین کارهای بزرگی انجام داده و این کار در تاریخ خواهد ماند».

برپایه این خبرنامه، او افزود که با اینکه بعضی از مشکلات اداری کمیسیون جلوگیری از غصب زمین رفع نشده است، اما این کمیسیون به روند تشخیص، ثبت و استرداد زمین‌های غصب شده ادامه می‌دهد.

در این مراسم عبدالصمد حقانی نماینده دادگاه سرپرست گفته: «در نظام اراضی در چند دهه گذشته بسیار بی‌نظمی شده و اراضی وسیع و حتی کوه‌ها و دشت‌هایی که برای استفاده عام بود، غصب شده است».

او گفته که همزمان مردم به‌ ویژه مهاجران، کوچی‌ها و دیگر اقشار جامعه سرپناه می‌خواهند و دادن سرپناه بدون تصفیه زمین‌ها به آنان امکان‌پذیر نیست.

به گفته او، کمیسیون جلوگیری از غصب زمین مؤظف است تا این زمین‌ها را تصفیه کند و نظام اراضی را تنظیم کند.

طا-لبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، کمیسیونی برای جلوگیری از غصب زمین تشکیل دادند. این کمیسیون در ماه جدی پارسال اعلام کرد که دو میلیون جریب زمین غصب شده را در کابل و ولایت‌ها تشخیص داده و ثبت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا