آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومت

تاجیکستان برای تقویت تجارت با افغانستان منطقه لوجستیک مرزی ایجاد می‌کند

خبرگزاری دید: تاجیکستان برای تقویت تجارت و تسهیل فرآیندهای حمل و نقل، قرار است یک ناحیه لوجستیکی در مرز خود با افغانستان ایجاد کند.

به نقل از تایمز آف سنترال آسیا، بحرالدین سراج‌الدین‌زاده، رئیس آژانس صادرات تاجیکستان، از برنامه‌ریزی برای این مرکز لوجستیکی در مقیاس بزرگ با هدف افزایش گردش مالی، نوسازی زیرساخت‌ها و تنظیم هزینه‌های حمل و نقل خبر داده است.
به گفته وی، منطقه لوجستیکی پیشنهادی یا در منطقه بی‌طرف یا نزدیک گذرگاه مرزی شیرخان بندر واقع خواهد شد.
وی تاکید کرده که این مرکز جدید به چالش‌های کنونی رانندگانی که برای پرداخت مالیات و عوارض جاده‌ای صادرات کالا به افغانستان فقط برای ۵۰۰ متر نیاز به ویزا دارند، رسیدگی می‌کند.
به‌رغم تعاملات تجاری مداوم، سراج‌الدین‌زاده تصریح کرده که این ابتکار از روابط دیپلماتیک تاجیکستان با طالبان مستقل است.
وی خاطرنشان کرده که کالاهای تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می‌شود و افغانستان امنیت این مسیرها را تضمین می‌کند.
در نیمه اول ۲۰۲۴، صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به افغانستان به ۸۲ هزار و ۷۰۰ دالر افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه در ۲۰۲۳، ۸۵ درصد افزایش داشته است.
آژانس صادرات تاجیکستان همچنین گزارش داده که هیچ وارداتی از افغانستان وجود ندارد و کالاها عمدتاً از پاکستان و سایر کشورها وارد این کشور می‌شوند.
انتظار می‌رود این منطقه لوجستیکی باعث افزایش کارایی تجاری و حمایت از رشد اقتصادی در منطقه شود.
علاوه بر این، تجارت بین افغانستان و تاجیکستان در هفت ماه گذشته بالغ بر ۳۰ میلیون دالر بوده است.
در این مدت، افغانستان به ارزش ۸ میلیون دالر کالا به تاجیکستان صادر کرده است، در حالی که واردات از تاجیکستان بالغ بر ۲۲ میلیون دالر بوده است.
صادرات افغانستان به تاجیکستان شامل بادنجان رومی، بادرنگ، زیره سیاه، کچالو، سیب، بادام و انار است. برعکس، صادرات اولیه تاجیکستان به افغانستان سمنت، تخم مرغ، خودروهای تیزرفتار، روغن آفتابگردان، بنزین و قطعات خودرو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا