آخرین اخباراسلایدشوتحلیلترجمهجنگجهانحقوق بشر

نتانیاهو؛ تاجر مرگ

مترجم : سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: اقدامات رژیم نتانیاهو نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی و اصول نجابت انسانی است. استفاده از گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، استفاده از هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت، و محرومیت از کمک‌های ضروری بشردوستانه به ۲.۴ میلیون فلسطینی، قوانین جنگ را به شدت بازنویسی کرده است.

در دنیایی که به شدت آگاهانه به حقوق بشر ابراز وفاداری می‌شود، وضعیت غزه شاید بدترین تناقضی باشد که با تهاجم نظامی اسراییل وخیم شده است. درخواست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل برای توقف فروش تسلیحات به اسراییل – اگرچه برای برخی از منتقدان یک توصیه است – فریادی ناامیدانه سلامت عقل در جنگی است که فقط می‌توان نام آن را کشتار نامید. حقایق غیرقابل انکار هستند: بیش از ۳۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، ده‌ها هزار نفر معلول شده‌اند و کسانی که باقی مانده‌اند در آستانه قحطی هستند که با کم‌تر از ۲۴۵ کالری در روز زندگی می‌کنند.
اقدامات رژیم نتانیاهو نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی و اصول نجابت انسانی است. استفاده از گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، استفاده از هوش مصنوعی برای هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت، و محرومیت از کمک‌های ضروری بشردوستانه به ۲.۴ میلیون فلسطینی، قوانین جنگ را به شدت بازنویسی کرده است.
حادثه غم‌انگیز مربوط به آشپزخانه مرکزی جهانی که یک حمله هدفمند باعث کشته شدن هفت امدادگر شد، مصونیت از مجازات عملیات نظامی اسراییل را شامل می‌شود.
این رویداد باعث سرزنش جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده شد، که اکنون به تغییر احتمالی در سیاست ایالات متحده اشاره کرده است.
با این حال، این امر نباید آستانه خشم بین‌المللی می‌بود. این واقعیت که مرگ این افراد خاص لازم بود تا واشنگتن را به حرکت درآورد، کیفرخواست نفرین‌کننده از همدلی گزینشی و سنگینی نامتناسب خون غرب بر خون مردم فلسطین است.
ایالات متحده، با ادامه فروش تسلیحات به اسراییل – بر بنیاد گزارش‌ها بمب‌ها در همان روز حمله تایید شد – در خونریزی‌ها شریک است.
ادامه این کشتار مرگبار تعهد اعلام‌شده این کشور به عدالت و حقوق بشر را در صحنه جهانی بیشتر از بین خواهد برد.
در همین حال، به دنبال فشار شدید امریکا، مجوز موقت اسراییل برای ارسال کمک به غزه، یک ژست کوچک در برابر جنایات گسترده‌تر است.
چنین اقداماتی شبیه پوشاندن خونریزی با چسب زخم است. آن‌ها نمی‌توانند به علت اصلی این جنگ یا خشونت سیستماتیکی که توسط اسراییل علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌شود، رسیدگی کنند.
نیاز به تغییر پارادایم در نحوه برخورد جامعه بین‌الملل، به‌ویژه ایالات متحده، به مناقشه اسراییل و فلسطین مدت‌هاست که به پایان رسیده است. محکوم کردن اعمال پس از واقعیت یا صدور اخطاریه‌ها مجازات ناچیزی است. برای توقف فروش تسلیحات به اسراییل و مسئول دانستن آن در مورد نقض قوانین بین‌المللی باید تلاش هماهنگ انجام شود؛ چیزی که مدت‌هاست عادت شده است.
به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، “هیچ چیزی نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی را در غزه توجیه کند.”
شش ماه طولانی می‌گذرد. ویرانی، خونخواهی، جنگ باید پایان یابد و باید همین اکنون پایان یابد.

منبع: داون- Dawn

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا