آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

جزئیات مذاکرات طالبان و امریکایی‌ها

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه طالبان و مقامات امریکایی پس از پنج روز مذاکره در دوحه، پایتخت قطر، پیشرفت بی‌سابقه‌ای در زمینه مذاکرات صلح در افغانستان داشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه طالبان و مقامات امریکایی پس از پنج روز مذاکره در دوحه، پایتخت قطر، پیشرفت بی‌سابقه‌ای در زمینه مذاکرات صلح در افغانستان داشته‌اند.
به نقل از تلگراف، گروه طالبان و مقامات امریکایی توافق کرده‌اند که افغانستان دیگر به عنوان سکوی تروریزم بین‌المللی برای گروه‌هایی مانند «القاعده» و «داعش» تبدیل نخواهد شد.
همچنان منابعی از گروه طالبان تایید کرده است که ملا عبدالغنی برادر به جای شیر محمد استانکزی، رییس دفتر سیاسی قطر تعیین و مسئولیت مستقیم مذاکرات به وی سپرده شده است.
مقامات امریکایی به دنبال این تضمین هستند که پس از هرگونه توافق صلح، به هراس‌افکنان مانند القاعده و گروه تروریستی داعش اجازه داده نخواهد شد تا حملاتی را علیه غرب برنامه ریزی کنند.
این دور مذاکرات که نخست برای دو روز برنامه ریزی شده بود، همچنان بالای خواست گروه طالبان مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تقاضای امریکا برای آتش‌بس متمرکز بود.
طالبان که مدت‌ها خروج کامل نیروهای خارجی را از افغانستان می‌خواست به نظر می‌رسد که از خروج مرحله به مرحله نیز استقبال کند. اگرچه، ایالات متحده به دنبال داشتن پایگاهای دایمی در این کشور است.
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح به رویترز گفته است:« وقتی گفت‌وگوها طول می‌کشد، به این معنی است که مذاکرات وارد مرحله حساس شده و اشتراک کنندگان به نتایج مثبت نزدیک می‌شوند.»
در همین حال، «گرایم اسمیت» مشاور گروه بین‌المللی بحران گفته است:« ما نسبت به یک صلح کامل و جامع دور هستیم. این یک راه طولانی خواهد بود.»
از سویی هم، «رحیم‌الله یوسفزی» کارشناس مسائل سیاسی گفته است:« مذاکرات این هفته، بیانگر پیشرفت بی‌سابقه است.»
با این همه، رییس جمهور محمد اشرف غنی این توافقات میان طالبان و امریکایی‌ها را به دلیل عدم حضور حکومت افغانستان کشورهای همسایه محکوم به ناکامی دانسته است.
گفته می شود مذاکرات وارد ششمین روز خود شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا