آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

حسینی مزاری: کرزی و غنی از جریان‌های تکفیری حمایت می‌کردند

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: سید عیسی حسینی مزاری رییس مرکز فرهنگی تبیان می‌گوید که کرزی و غنی جریان‌های تکفیری را ایجاد و برای قوت بخشیدن به آن قراردادهایی را با برخی از کشورها امضا کردند.


این موضوع روز پنجشنبه(۱۸ میزان) در نشستی با عنوان «افغانستان؛ دستاوردها، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارها» در کابل بیان شده است.
حسینی مزاری گفت، انفجار در مرکز فرهنگی تبیان از سوی امریکایی‌ها صورت گرفته بود؛ زیرا ما با تمام قوت علیه نیروهای امریکایی در افغانستان مبارزه می‌کردیم.
پیش از سقوط جمهوریت اما، حسینی مزاری و مجموعه زیر دست او طا-لبان را متهم به انجام حمله تروریستی سال ۹۷ بر مرکز فرهنگی تبیان می‌کردند.
آقای حسینی افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ در افغانستان برچیده شدن فرهنگ سکولار است و به جای آن فرهنگ اسلامی جایگزین شد و حالا بر امارت اسلامی است که با تمام قدرت علیه فرهنگ سکولار مبارزه کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که کرزی و غنی جریان‌های تکفیری را در افغانستان ایجاد کردند و برای حمایت از آن‌ها با برخی از کشورهای عربی توافقنامه امضا کرده بودند. شاخه وهابیت و شاخه دوم شیعه انگلیسی بود که از سوی این دو رییس جمهور پیشین ترویج می‌شد. معرف شاخه وهابیت در افغانستان داعش است که از سوی امارت از بین رفته است، ولی شاخه شیعه انگلیسی آن کدام نماینده مشخص ندارد، اما در برخی از ولایات شیعه نشین فعالیت دارد.
آقای حسینی افزود که یکی از چالش‌ها این است که ما امروز با قدرت‌های بزرگ اقتصادی مواجه هستیم. چالش‌هایی سد راه وضعیت فعلی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: چالش داخلی: مشکلات داخلی بر می‌گردد به اقتصاد و کار.
چالش خارجی: اگر مشکل خارجی علیه مردم است مشکل داخلی نیز از سوی مردم قابل حل است.
به باور حسینی مزاری، کشورهای بزرگ گروه‌های تروریستی را تحریک می‌‌کنند که در افغانستان کشتار و خون ریزی انجام بدهند و کسانی که برای امریکا و انگلیس کار می‌کنند از مزدوران آنها هستند که برای ناامنی افغانستان کار می‌کنند.
حسینی مزاری گفت: ۱۷۰ هزار نفر در دوران جمهوریت از سوی امریکا و هم پیمانان امریکا در افغانستان کشته شدند.
آقای مزاری افزود: کسانی که موسس داعش هستند همان‌ها جریان‌های دیگر را ایجاد می‌کنند تا از حرکت‌هایی که شکل می‌گیرد علیه امارت اسلامی استفاده می‌کنند، شورای جهانی هزاره‌ها که از سوی انگلیس ایجاد شده در پی تفرقه میان هزاره‌ها و امارت اسلامی است و می‌خواهد فاصله میان دولت و ملت را زیاد کند.
وی همچنان افزود که کشورهای جهان باید امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند و امریکا باید پول‌های افغانستان را آزاد کنند تا مردم افغانستان از وضعیت بد اقتصادی نجات یابد. ما از کشورهای منطقه مشخصاً می‌خواهیم تا امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.
از سویی هم، عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد امارت اسلامی افغانستان گفت: افغانستان بنیان امنیت منطقه است و اگر افغانستان ناامن باشد کشورهای منطقه و جهان نیز نمی‌تواند در صلح و امنیت زندگی کند و هر کشوری که بخواهد افغانستان را ناامن بسازد کل منطقه را ناامن می‌سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا