آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهحقوق بشر

خروج از افغانستان؛ موضوع داغ انتخابات ۲۰۲۴ امریکا

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: در سومین سالگرد حمله تروریستی که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی در میدان‌هوایی کابل شد، جمهوری‌خواهان تلاش کردند آن روز مرگبار را به آسیب‌پذیری سیاسی علیه کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی تبدیل کنند.

مسئله خروج آشفته نیروهای امریکایی در روزهای اخیر حضورشان در افغانستان همزمان است با حمله انتحاری گروه داعش-خراسان که نه تنها سربازان امریکایی بلکه بیش از ۱۰۰ افغانستانی را در دروازه ابی میدان‌هوایی بین‌المللی کابل کشت.
مقامات دولت ترامپ و سایر کارشناسان می‌گویند که این مرگ‌ و میرها با آن‌که زیر نظر جو بایدن، رییس‌جمهور و هریس معاونش اتفاق افتاد، اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق که تعداد نیروهای امریکایی را کاهش و توافق‌نامه‌ای را با طالبان امضا کرده بود، نیز تا حدودی مقصر است.
بدون در نظر گرفتن این موضوع، ترامپ روز دوشنبه به دنبال این بود که خروج فاجعه‌بار را فقط بر گردن هریس اندازد و او را برجسته کند.
حملات هماهنگ حزب جمهوری‌خواه به نقش هریس در خروج غیرمنتظره از افغانستان نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان مدیریت خروج از این کشور را موضوعی می‌دانند که معتقدند با نزدیک شدن به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری می‌توانند از آن سوء‌استفاده کنند.
ترامپ روز دوشنبه در مراسم گل‌گذاری برای سه تن از ۱۳ سرباز کشته شده در قبرستان ملی آرلینگتون شرکت کرد. برخی از حامیان او در شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کردند که نه بایدن و نه هریس در آنجا حضور نداشتند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت که دست‌کم ترامپ توسط یکی از خانواده‌ها دعوت شد. به نظر می‌رسد کربی خواست به طور غیرمستقیم به این امر اشاره کند که بایدن دعوت نشده است.
همچنین روز دوشنبه، بایدن، هریس و لوید آستین وزیر دفاع بیانیه‌هایی صادر کردند که نشان‌دهنده ارج‌گذاری به خدمات و فداکاری ۱۳ سرباز و دیگرانی بود که در طول دو دهه درگیری نظامی ایالات متحده در افغانستان خدمت کردند.
هریس گفت: «همان‌طور که گفتم، رییس جمهور بایدن تصمیم شجاعانه و درستی برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا گرفت. در طول سه سال گذشته، اداره ما نشان داده است که ما هنوز می‌توانیم تروریست‌ها، از جمله رهبران القاعده و داعش را بدون اعزام نیرو در مناطق جنگی از بین ببریم. من هرگز در انجام هر گونه اقدامی که برای مقابله با تهدیدات تروریستی و حفاظت از مردم امریکا و میهن لازم باشد، تردید نخواهم کرد.»
دموکرات‌های کانگرس نیز عمدتاً در مورد این سالگرد سکوت کردند.
در واقع، دو مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، اچ. آر. مک مستر و جان بولتون، گفته‌اند که اقدامات ترامپ در سال آخر حکومتش به تسلط طالبان بر دولت افغانستان بسیار کمک کرد که بلافاصله پس از آن، به روزهای پایانی پرهرج و مرج منجر شد.
روز دوشنبه، جمهوری‌خواهان کانگرس از هریس و بایدن به خاطر کارنامه‌شان در افغانستان انتقاد کردند.
با این حال، مک کال در بیانیه‌ای گفت که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در هفته‌های آینده گزارشی در مورد خروج از افغانستان منتشر خواهد کرد.
در همین حال، کمیسیون جنگ افغانستان که کانگرس در ۲۰۲۲ ایجاد کرد، در نظر دارد تا یک سال آینده، دومین گزارش موقت و ارزیابی نهایی را در اگست ۲۰۲۶ همگانی کند.

نویسنده: جان ام. دانلی

منبع: رول کال – Roll Call

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا