آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجهانحقوق بشرخبر های مهممنطقه

دلبستگی به حذف داعش در افغانستان با محوریت آمریکا ناکام است

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: مبارزه مستقیم با داعش نیز به امکانات جنگی و اطلاعات استخباراتی مهم نیاز دارد. براساس مستندات امریکا اگرچه نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج ساخته اما به حضور اطلاعاتی و استخباراتی خود در افغانستان همچنان به قوت ادامه می دهد. مادامیکه حیطه‌های استخباراتی افغانستان در کنترل امریکا باشد بدون شک مبارزه با داعش هم با شک و تردید و البته ناکامی مواجه خواهد شد.

دلبستگی به حذف داعش در افغانستان با محوریت آمریکا ناکام است

انستیتوت صلح و اقتصاد واقع در استرالیا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است تلفات جانی ناشی از حملات تروریستی در افغانستان در سال دو هزار و بیست و سه میلادی هشتاد و یک درصد کاهش یافته و افغانستان دیگر در صدر فهرست کشورهایی که بیشترین قربانی تروریزم را متحمل می شود، قرار ندارد.

در گزارش تازه این انستیتوت که با موضوع”ده کشور با بیشترین قربانی رویدادهای تروریستی” نشر شده، افغانستان در رده ششم قرار گرفته است.
این در حالی‌ست که از سال ۲۰۱۹ میلادی و به مدت چهار سال متوالی افغانستان در سطح جهانی در صدر کشورهایی قرار دارد که بالاترین آسیب را از رویدادهای تروریستی دیده است.
براساس گزارش، در سال گذشته میلادی ۱۱۹ واقعه تروریستی در افغانستان اتفاق افتاده و رویدادهای تروریستی ۷۱ کاهش یافته است که کمترین میزان رویدادهای تروریستی در دو دهه اخیر در افغانستان می باشد. 
در این گزارش اما تاکید شده در سال ۲۰۲۳ میلادی، هفتاد و سه نفر توسط داعش در افغانستان کشته شده‌اند و این گروه فعال‌ترین گروه تروریستی در افغانستان تحت کنترل طالبان به شمار می رود. 
در تحلیل آمار ارائه شده از سوی انستیتوت “صلح و اقتصاد” استرالیا باید گفت اگرچه آمار مربوط به وقایع تروریستی اتفاق افتاده در افغانستان در سال ۲۰۲۳ در نگاه اول کام را شیرین می‌کند اما واقعیت پشت پرده به همان اندازه تلخ است.
براساس مستندات و گزارشات رسانه‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی افغانستان هنوز جغرافیای فعالیت گروه‌های تروریستی و منشا تهدیدات تروریستی برای کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای منطقه، کشورهای آسیای مرکزی و در نگاه کلی برای تمام کشورهای جهان به شمار می رود.
برای اثبات این مدعا کافی ست نگاهی به تاریخ معاصر افغانستان انداخته شود: با حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان و دفاع مشروع افغانستانی‌ها از وطن خویش، احزاب جهادی برای هماهنگ سازی مبارزات بهتر شکل گرفت و کمک‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای بیرونی از جمله ایالات متحده امریکا به مجاهدین افغانستان سرازیر شد. در این میان اما اتفاقی افتاد که افغانستان و مردم مظلومش هنوز از پیامدهای تلخ آن نجات نیافته اند: بسیاری از جنگجویان خارجی به شوق جهاد علیه کفر به افغانستان تزریق شدند. با خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان و از میان دود و خاکستر جنگ‌های مرگبار داخلی، گروه طالبان سربرآورد، بر بخش بزرگی از افغانستان مسلط شد و امارت اسلامی اعلام وجود نمود.
براساس مستندات امارت اسلامی همکاری نزدیکی با القاعده اسامه بن لادن داشت و القاعده با استفاده از این مزیت اردوگاه‌های تمرینی زیادی در خاک افغانستان ایجاد و عضو گیری گسترده ای را آغاز نمود.
با وقوع حادثه تروریستی کلان یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در خاک امریکا جهان به یک باره متوجه غفلت و کوتاهی خود در مورد افغانستان شد: افغانستان در آن روز به پایگاه امن تروریست بین الملل تبدیل شده بود.
براساس مستندات، شرایط کنونی افغانستان شباهت بسیاری به اوضاع کشور در سال های دوره اول امارت اسلامی دارد: همانند سال های دوره اول امارت اسلامی در شرایط کنونی نیز که جهان از به رسمیت شناختن امارت اسلامی خودداری می کند، چیزی که تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شده است فعالیت گروه های تروریستی و در راس آنها داعش شاخه خراسان در افغانستان می باشد.
ایالات متحده امریکا و متحدین غربی اش طالبان را مسئول و وظیفه دار اول مبارزه با تروریزم و داعش در افغانستان می داند.
طالبان اگرچه اکنون تنها گروه حاکم بر افغانستان به شمار می‌روند اما این گروه برای مبارزه با تروریزم آن هم در سطح بین الملل هنوز چیزهای زیادی کم دارد. مبارزه با تروریزم در افغانستان که امروز در مبارزه با داعش شاخه خراسان خلاصه می شود مستلزم مبارزه جدی در سه زمینه “مبارزه ایدئولوژیک، مبارزه اقتصادی و مبارزه مستقیم” می باشد.
در بخش مبارزه ایدئولوژیک می بایست این ایده گفته و تاکید شود که براساس ایدئولوژی طالبانی، مبارزه طالبان با امریکا و حکومت‌های جمهوری پیشین تحت فرمان امریکا با هدف رهایی افغانستان از چنگال اشغال صورت گرفت و اینک که امریکا افغانستان را ترک کرده دیگر افغانستان نباید مرکز تمام مبارزات مسلحانه گروه های جهادی انگاشته شود. مردم افغانستان برای رهایی از جنگ به یک حکومت قوی برای صلح و پیشرفت نیاز دارند و این حق مردم افغانستان است که کشورشان دیگر میدان رقابت قدرت‌های بیرونی نباشد.
در بخش مبارزه اقتصادی نیز امریکا و متحدین غربی اش می بایست دارایی‌های بلوکه شده افغانستان را آزاد کنند تا با توسعه سرمایه‌گزاری و اشتغال زایی اقتصاد افغانستان شکوفا شود.

با شکوفا شدن اقتصاد زمینه های عضو گیری گروه های تروریستی از جمله داعش در افغانستان از بین می رود.
مبارزه مستقیم با داعش نیز به امکانات جنگی و اطلاعات استخباراتی مهم نیاز دارد. براساس مستندات امریکا اگرچه نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج ساخته اما به حضور اطلاعاتی و استخباراتی خود در افغانستان همچنان به قوت ادامه می دهد. مادامیکه حیطه‌های استخباراتی افغانستان در کنترل امریکا باشد بدون شک مبارزه با داعش هم با شک و تردید و البته ناکامی مواجه خواهد شد.
براساس مستندات باید گفت بی توجهی دنیا به افغانستان امروز بدون شک همانند سال دو هزار و یک میلادی پشیمانی کلانی را برای دنبا به همراه خواهد داشت. داعش شاخه خراسان امروز در افغانستان رشد کرده و به یک تهدید جدی برای امنیت جهانی تبدیل شده است.
راه حل قضیه این است که تمامی کشورهای همسایه، منطقه و  جهان موضوع داعش شاخه خراسان در افغانستان را جدی بگیرند و با هماهنگی کامل برای نابودی آن در کنار افغانستان بایستند و مبارزه با تروریزم را از انحصار امریکا در افغانستان خارج سازند. براساس ضرب المثل آزموده را آزمودن خطاست امریکا در مبارزه با تروریزم در افغانستان ناکام بوده است. از سویی هم گروه حاکم می بایست با حسن نیت و صداقت کار تصفیه سازی در صفوف خود را با جدیت دنبال کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا