آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرعدلی قضایی

دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان است

خبرگزاری دید: اسناد دیوان کیفری بین‌المللی نشان می‌دهد که یک سال پس از روی کار آمدن طا-لبان، دادستان‌ها در لاهه از قضات خواسته‌اند در مورد درخواست شان برای از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان به سرعت تصمیم بگیرند. دادستان‌ها هشدار داده‌اند که جنایات جنگی همچنان ادامه دارد.

به نقل از رویترز، تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در افغانستان بیش از دو سال است که متوقف شده. در ماه مارچ ۲۰۲۰، دولت قبلی افغانستان درخواست کرده بود تا زمانی که جنایات جنگی مشکوک را خودشان بررسی می‌کنند، این روند به حالت تعلیق درآید.

در اسنادی که این هفته در وب‌سایت دادگاه بین‌المللی کیفری و به تاریخ ۲۶ اگست منتشر شد، دادستان کریم خان استدلال کرد که درخواست افغانستان برای تعلیق تحقیقات باید رد شود و دلیل آن عدم تلاش مقامات این کشور برای پیگیری عدالت در دادگاه‌های داخلی است.

او گفت که طا-لبان «ادامه نداده‌اند، نمی‌توانند ادامه دهند و قصد ندارند به تحقیقات و تعقیب‌های مربوطه ادامه دهند» چیزی که مبنای درخواست تعلیق از سوی دولت سرنگون‌شده بود.

وی افزود: در مقابل، اطلاعات موجود حاکی از آن است که جرایم جدی در حیطه صلاحیت دادگاه (…) همچنان انجام می‌شود.

در سپتمبر سال گذشته، کریم خان اعلام کرده بود که از قضات می‌خواهد تحقیقات در مورد جنایات طا-لبان و داعش-خراسان را از سر بگیرند.

او افزود که دادستان‌ها بررسی جنایات مشکوک توسط نیروهای امریکایی و نیروهای دولتی افغانستان را در اولویت می‌گیرند.

در ماه جولای، هیئت سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که طا-لبان مسئول قتل‌های غیرقانونی، شکنجه، دستگیری‌های خودسرانه و مجازات‌های غیرانسانی در ماه‌های پس از سرنگونی دولت قبلی و به دست گرفتن قدرت پس از خروج واشنگتن از این کشور هستند.

گفتنی است که هیچ مهلت مشخصی برای تصمیم‌گیری قضات در مورد درخواست دادستان جهت از سرگیری تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا