آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهدسته بندی نشدهمدیریت فرهنگی

رهبریّت زینب(س) درکربلا

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید نویسنده: سایره سامو

خبرگزاری دید: تعهد بی‌بی زینب(س) به عدالت پس از آزادی از اسارت ادامه یافت. در مجالس مذهبی شرکت فعال داشت و برای زنده نگه داشتن یاد کربلا و پیام حسین (ع) خطبه می‌خواند. اعمال و سخنان او همچنان الهام‌بخش میلیون‌ها نفر است و یادآور اهمیت ایستادگی در برابر بی‌عدالتی و ظلم است. او کلیشه‌های نقش زن در اسلام را به چالش کشید. او به عنوان یک زن، صدای خود را برای آنچه حق بود بلند کرد و با رژیم‌های ستم‌گر مخالفت و ثابت کرد که صدای زن قدرتمند است و می‌تواند نیرویی قوی در برابر استبداد باشد.

رهبریّت زینب(س) درکربلا

فاجعه کربلا مبارزه بی‌انتها بین خیر و شر، فضیلت و شر، حق و باطل را به وضوح نشان می‌دهد که به ترتیب توسط حسین بن علی (ع) و یزید بن معاویه به تصویر کشیده شده است.
حسین (ع)، رهبر عادل مسلمانان، از بیعت با یزید که حکومتش انحراف شدید از اصول اسلامی را نشان می‌داد، امتناع کرد. این امتناع زمینه‌ساز رحلت دلخراش خاندان متقیان حضرت محمد (ص) شد؛ حتی یک کودک شش ماهه هم در امان نماند. زنان این خانواده محترم مورد هتک حرمت قرار گرفته و چادرهای‌شان به آتش کشیده شد. در پی انتقام، همه به دست نیروهای یزید غارت شد و خاندان مظلوم پیامبر اکرم (ص) جان خود را فدای حق و عدالت کردند.
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فاجعه کربلا، نقش تعیین‌کننده زنان به‌ویژه بی بی زینب، نوه حضرت محمد (ص) و خواهر حسین (رض) بود. او در مواجهه با سختی‌ها شجاعت و حقیقت را حفظ کرد. بی‌بی زینب در طول سفر به کربلا نسبت به برادرش و رسالتش وفادار بود. استواری او حتی باوجود سختی‌های فراوان برای زنان و کودکان کاروان نیرو و آرامش می‌بخشید.
بی بی زینب با وجود غم و اندوه خود از زین العابدین و سکینه، پسر و دختر بیمار حسین (ع) مراقبت می‌کرد. هر دو شاهد مرگ بی‌رحمانه پدر و برادر شش ماهه شان بودند. او به‌رغم مصائب تلخی که تجربه می‌کرد، بر ایمان و رسالتش ثابت قدم بود و اهمیت فداکاری را به خاطر خیر بزرگ‌تر به همگان یادآوری کرد.
بی بی زینب راوی اصلی جنایات نیروهای یزید در فاجعه کربلا شد. در حالی که بازماندگان خاندان امام حسین (ع) از طریق شهرها در مسیر دمشق بودند، او بدون ترس رژیم ستم‌گر را محکوم و ماهیت واقعی حکومت یزید را افشا کرد. سخنرانی‌ها و خطبه‌های پرقدرت او در این دوران، مردم را متحد کرد و موجب همدردی و حمایت از خاندان مظلوم حضرت محمد (ص) شد.
در دربار یزید فصاحت و شجاعت او به اوج رسید. او اگرچه اسیر بود اما با یزید و دربارش به مقابله پرداخت و حقانیت آرمان آن‌ها را به نمایش گذاشت و ورشکستگی اخلاقی حکومت یزید را افشا کرد. سخنان او تأثیری ماندگار بر جای گذاشت، حتی برخی از حامیان یزید را وادار کرد وفاداری‌شان را به رژیم ستم‌گر زیر سوال ببرند.
تعهد بی بی زینب به عدالت پس از آزادی از اسارت ادامه یافت. در مجالس مذهبی شرکت فعال داشت و برای زنده نگه داشتن یاد کربلا و پیام حسین (ع) خطبه می‌خواند. اعمال و سخنان او همچنان الهام‌بخش میلیون‌ها نفر است و یادآور اهمیت ایستادگی در برابر بی‌عدالتی و ظلم است.
او کلیشه‌های نقش زن در اسلام را به چالش کشید. او به عنوان یک زن، صدای خود را برای آنچه حق بود بلند کرد و با رژیم‌های ستم‌گر مخالفت و ثابت کرد که صدای زن قدرتمند است و می‌تواند نیرویی قوی در برابر استبداد باشد. سخنرانی سرسختانه او در دربار یزید، در حالی که از مرگ برادرش دلشکسته بود، ایراد شد و قدرت و اعتقاد شدیدی را به نمایش گذاشت. او ضمن احترام به اهل بیت، یزید را تحقیر و با استناد به آیات قرآن واضح کرد که پیروزی واقعی از آن کسانی است که در راه خدا می‌میرند و آن ظالمان در نهایت به عذاب الهی دچار خواهند شد.
بی بی زینب با استناد به سوره آل عمران در مقابل هوادارانش صدایی بر علیه یزید بلند کرد و بیان داشت که تصور آن‌ها از پیروزی در بارگاه خدا اشتباه بوده است. تلاوت این آیه که شهیدان در راه خدا نمرد‌ه‌اند، بلکه زنده اند نزد پروردگارشان و شادمان از نعمت‌های الهی که بر آنان عنایت شده است، بیانگر این بود که پروردگار با حق‌طلبان و عدالت خواهان است.
بنابراین، کربلا ایستادن در برابر ظلم و ستم بود. بی‌بی زینب الهام‌بخش زنانی است که در کنار حق و راستی قرار می‌گیرند تا در برابر ظلم استوار بایستند.

نویسنده: سایره سامو
منبع: اکسپرس تریبون – Express Tribune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا