آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهجهانحقوق بشرخبر های مهمسیاستمنطقه

روسیه به سمت رسمیت‌شناسی طا-لبان

مترجم: سید طاهر مجاب- خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: به‌رغم کاهش فقر در داخل، افغانستان دارای منابع طبیعی قابل توجهی از جمله ذخایر لیتیوم و نیکل در سطح جهانی است. با این حال، توسعه این منابع، چه به دلیل عدم حمایت از سرمایه‌گذاران و چه به دلیل نبود زیرساخت و فناوری، دشوار است. در حال حاضر، رابطه روسیه با طا-لبان همچنان سیاسی است و عامل مشترک آن، برنامه مشترک ضدغربی آن‌هاست. شرکای اصلی جهانی افغانستان ایران، چین و پاکستان هستند. طا-لبان بیشتر چشم به غلات و سوخت ارزان روسیه دوخته‌اند.

روسیه قصد دارد طا-لبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت بشناسد و آن‌ها را از فهرست سازمان‌های “ممنوع” حذف کند. این امر به وضعیتی نقطه پایان می‌گذارد که در آن نمایندگان طا-لبان رسما در کرملین پذیرایی می‌شوند، در حالی که روزنامه‌نگارانی که آن‌ها را در مقالات خود ذکر می‌کنند، زندانی می‌شوند.
تاس طی روزهای گذشته گزارش داد که روسیه قرار است طا-لبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه حذف کند. این اقدام موافقت وزارت خارجه و وزارت عدلیه روسیه را به همراه دارد و پیشنهاد آن روی میز ولادیمیر پوتین است. وزارت خارجه روسیه پیش‌بینی می‌کند که پس از این، مسکو طا-لبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت خواهد شناخت.

این اقدام ممکن پیش از ۱۹ اگست رخ دهد، زمانی که طا-لبان روز استقلال افغانستان را جشن خواهند گرفت – تاریخی که کنترول کشور را از دولت تحت حمایت ایالات متحده گرفت. آن‌ها همچنین می‌گویند، “سه امپراتوری را در سه قرن” سرنگون کردند که شامل بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده است.
طا-لبان از ۲۰۰۳ به اینسو یک سازمان ممنوعه در روسیه اعلام شد. با این حال، هر چه روابط روسیه با غرب بدتر شد، روابط با طا-لبان گرم‌تر می‌شد. آغاز تماس‌های نزدیک‌تر در ۲۰۱۵ رخ داد، زمانی که روسیه در درگیری سوریه دخیل شد. در آن زمان، مقامات روسیه بر دشمنی طا-لبان با دا/عش و القا/عده (که در روسیه نیز ممنوع است) تکیه کردند. موضع مسکو وقتی تصرف قدرت توسط طا-لبان اجتناب‌ناپذیر شد تا حدی به ثمر نشست. طا-لبان پس از تصرف کابل، محافظت از سفارت روسیه را برعهده گرفتند.
از زمان بازگشت به قدرت، هیئت‌های طا-لبان مرتب از روسیه بازدید کرده‌اند. در سال جاری، وزارت خارجه تحت کنترول طا-لبان حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس در مسکو را به شدت محکوم کرد و دا/عش را مقصر آن دانست‌. در ماه می، یک هیئت رسمی طا-لبان در نشست “روسیه – جهان اسلام” شرکت کرد.
در تمام این مدت، رسانه‌های دولتی روسیه نام طا-لبان را با برچسب “سازمان ممنوعه” استفاده کرده‌اند. در واقع، حتی ذکر نام طا-لبان تهدید به اتهام جنایی را به همراه دارد. همین دو هفته پیش، “نادژدا کوورکووا” روزنامه‌نگار به اتهام «توجیه تروریزم» در مسکو بازداشت شد. یکی از دو اتهامی که به او وارد شده، توجیه فعالیت‌های طا-لبان است. او با هفت سال زندان مواجه است.

چرا جهان باید اهمیت دهد
به‌رغم کاهش فقر در داخل، افغانستان دارای منابع طبیعی قابل توجهی از جمله ذخایر لیتیوم و نیکل در سطح جهانی است. با این حال، توسعه این منابع، چه به دلیل عدم حمایت از سرمایه‌گذاران و چه به دلیل نبود زیرساخت و فناوری، دشوار است. در حال حاضر، رابطه روسیه با طا-لبان همچنان سیاسی است و عامل مشترک آن، برنامه مشترک ضدغربی آن‌هاست. شرکای اصلی جهانی افغانستان ایران، چین و پاکستان هستند. طا-لبان بیشتر چشم به غلات و سوخت ارزان روسیه دوخته‌اند.

نوت: روابط نزدیک کشورهای منطقه با طا-لبان مبتنی بر به رسمیت دهی نخواهد بود زیرا تمامی کشورهای همکار با حکومت سرپرست ذر منطقه، یکی از شروط اصلی به رسمیت شناسی طا-لبان را تشکیل حکومت فراگیر اعلام کرده اند. با توجه به این موضوع و موارد دیگری چون تهدید تروریزم منطقه ای و اهمیت افغانستان در مهار تروریزم منطقه ای، کشورهای منطقه تلاش می کنند که از هر نوع جنگ و درگیری که فرصت را برای تقویت گروه های تروریستی مهیا می کند بپرهیزند بدین منظور تلاش می ورزند که با گروه طا-لبان همکار بوده و از وقوع یک جنگ دیگر در افغانستان به تبع آن در منطقه جلوگیری کنند.

منبع: بِل – The Bell

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا