آخرین اخبارجهانسیاست

سالروز خروج امریکا از افغانستان؛

روسیه: فقط مشکلات و فروپاشی امیدهای واهی برای افغانستان به ارمغان آورد

خبرگزاری دید: سفارت روسیه در امریکا می‌گوید که ٢٠ سال حضور نظامی امریکا در افغانستان چیزی جز مشکلات و امیدهای واهی برای این کشور آسیایی به ارمغان نیاورد.


سفارت روسیه در امریکا امروز چهارشنبه(٩ سنبله) در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز خروج نظامیان امریکایی از افغانستان گفت که نتایج طولانی‌ترین جنگ تاریخ ایالات متحده اسفناک است.
در بیانیه آمده است: القاعده حضور خود را در این کشور حفظ کرده است. با همدستی مقامات جمهوری اسلامی (افغانستان) و شرکای غربی‌شان، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان ریشه دوانده‌اند. تولید مواد مخدر ١٠ برابر شده و افغانستان را به یک کشور مواد مخدر تبدیل کرده است.
این سفارت می‌گوید که کارزار نظامی ایالات متحده به یک تراژدی برای مردم عادی افغانستان تبدیل شد. بر اساس داده‌های رسمی، بیش از ١٥٠ هزار افغان از جمله ٤٨ هزار غیرنظامی کشته و ٧٥ هزار تن دیگر زخمی شدند. صدها هزار نفر پناهنده شده اند.
روسیه خاطرنشان کرده است که دستاوردهای اقتصادی که از سوی دولت گذشته افغانستان و شرکای امریکایی تبلیغ می‌شد، بلافاصله پس از خروج نیروهای خارجی ناپدید شد. تریلیون‌ها دالر از مالیات دهندگان امریکایی هدر رفته است.
سفارت روسیه هشدار داد: فاجعه انسانی یک سال بعد در افغانستان رخ می‌دهد و تهدید می‌کند که حتی مرگ‌بارتر از ۲۰ سال درگیری نظامی قربانی می‌گیرد.
بیانیه می‌افزاید که روسیه متقاعد شده است که واشنگتن باید بپذیرد جنگ افغانستان با شکست ایالات متحده به پایان رسیده است. علاوه بر این، چیزی جز مشکلات و فروپاشی امیدهای واهی برای این کشور آسیایی به ارمغان نیاورد.
سفارت روسیه همچنین بیان داشته است: اکنون باید از رنج‌های افغان‌ها کاسته شود. برای بازسازی کشور ویران‌شده به مبالغ هنگفتی نیاز است. اولین اقدام واجب در این راستا، بازگرداندن بی‌قید و شرط تمام وجوه مسدودشده بانک مرکزی افغانستان توسط ایالات متحده است.
گفتنی است که امروز ٣١ اگست سالروز خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا