آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

سبزی و میوه فروشان مزار از افزایش مالیات طا-لبان شکایت دارند

خبرگزاری دید: شماری از میوه و سبزی فروشان مندوی و جاده دشت شور مزارشریف از افزایش کرایه غرفه‌ها و همچنان افزایش سنگین مالیات از سوی طا-لبان شکایت دارند.


غرفه داران در مزارشریف می‌گویند، با وجود رکود بازار و پایین شدن قدرت خرید مردم، طا-لبان از آن‌ها به بهانه‌های گوناگون مالیات می‌گیرند.
یکتن از غرفه‌داران دهن مندوی می‌گوید که در زمان رژیم قبلی وی تنها یک کراچی چار چرخ داشت و در همین‌جا میوه و سبزی می‌فروخت، اما پس از روی کار آمدن امارت، ابتدا یک غرفه کوچک را بالای وی به قیمت ۲۵ هزار افغانی فروختند.
او در ادامه گفت که پس از آن به صورت ماهوار از همین غرفه مبلغ دو هزار افغانی شهرداری کرایه می‌گیرد، سه صد افغانی جهت صفا کاری و جاروکشی می‌گیرند و روزانه ۲۰ افغانی هم پولیس امارت نقدی جمع می‌کند.
وی گفت: با این حساب نزدیک‌ به سه هزار افغانی از ما می‌گیرند و دیگر چیزی نمی‌ماند که خرج نفقه اهل و عیال خود کنیم.
یک سبزی فروش جاده دشت شور نیز از افزایش مالیات و اجاره از سوی امارت شکایت داشته و می‌گوید که پیش از این از هر نفر سبزی فروش این ساحه ماهانه مبلغ ۳۰۰ افغانی می‌گرفتند اما از اول ماه جاری اعلام کرده‌اند که باید ماهانه ۵۰۰ افغانی بپردازید.
وی که تنها یک کراچی چهار چرخه کوچک دارد، می‌گوید که از این پس نمی‌داند، آیا مصارف اهل و عیال و خانواده‌اش تامین خواهد شد یا خیر.
این در حالی است که سایر اقشار مردم شهر مانند عریضه‌نویس‌ها، قصاب‌ها، دارو فروشان و رانندگان ریکشاها نیز از افزایش مالیات طا-لبان شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا