آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهجهانحقوق بشر

سه سال پس از خروج فاجعه‌بار؛ کجاست مسئولیت‌پذیری؟

مترجم: سیدطاهر مجاب -خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: پس از سه سال خروج از افغانستان، به نظر می‌رسد که در مورد این خروج آشفته مسئولیت‌پذیری وجود ندارد. جو بایدن، رییس جمهور امریکا که در سال اول دوره ریاست جمهوری خود بر این خروج نظارت داشت، هنوز کسی را اخراج یا توبیخ نکرده است.

نامه استعفای یکی از بازرس‌های اصلی کانگرس، نگرانی‌هایی را مطرح کرده در مورد این‌که آیا کانگرس تحت کنترول جمهوری‌خواهان می‌تواند با موفقیت مقامات دولتی یا رهبری نظامی امریکا را به خاطر خروج آشفته که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی شد، بازخواست کند یا خیر.
جو بایدن، رییس جمهور امریکا که در سال اول دوره ریاست جمهوری خود بر این خروج نظارت داشت، هنوز کسی را بازخواست نکرده است.
جری دانلیوی، بازپرس ارشد کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا هفته گذشته در استعفانامه خود از این موضوع ابراز نگرانی کرد که مایکل مک‌کال در “انجام وظیفه‌اش” برای دریافت اسناد، شهادت و پاسخگو قرار دادن مقامات کوتاهی کرده است.
دانلیوی در استعفانامه خود نگاشته است: “تصمیم  برای استعفا برایم خیلی آسان نبود، اما دیگر نمی‌توانم بخشی از این نمایش باشم و وجدانم به سادگی اجازه نمی‌دهد سکوت کنم. پس از یک سال فشار این کمیته برای انجام کار درست و برای انجام یک تحقیق جدی که بی‌وقفه در جستجوی حقیقت باشد، برایم همانند رور روشن شده است که مک‌کال و تیمش حاضر نیستند حتی اساسی‌ترین اقدامات لازم را برای اطمینان از پاسخگو قرار دادن رییس جمهور بایدن، هریس معاونش و همه رهبران ارشد دیپلماتیک و امنیت ملی و نظامی در مورد وحشت‌هایی که در افغانستان و سراسر جهان رخ داده و همچنان ادامه دارد، انجام دهند.”
این بازپرس ارشد سابق می‌گوید که مک‌کال و کمیته‌اش همچنین از فراخوان شاهدان کلیدی وزارت امور خارجه و فرماندهی مرکزی ارتش و از بررسی سرنخ‌های “مشخص و مهم” در مورد حمله داعش-خراسان خودداری کردند.
مدیر ارتباطات امور خارجی کانگرس به پرسش در مورد استعفای دانلیوی پاسخی نداده است، اما به گزارش نهایی این کمیته که در ۹ سپتمبر منتشر خواهد شد، اشاره کرد. او در ایمیلی به جاست د نیوز نوشت: “این یک بررسی جامع از تحقیقات کامل ما خواهد بود، از جمله ارزیابی نقش وزارت دفاع.”
دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه به تازگی مسئولیت پاسخگویی در قبال افغانستان را یک وعده انتخاباتی دانست. روز چهارشنبه، او در یک گردهمایی در کارولینای شمالی گفت که به دلیل “فاجعه افغانستان” از مقامات ارشد خواهد خواست تا استعفا دهند. او ادعا کرد که خروج مرگبار به اعتبار امریکا آسیب زده است.
ترامپ گفت: “این تحقیر آمیزترین رویداد در تاریخ کشور ما بود. من از تک تک مقامات ارشد نظامی که در فاجعه افغانستان دخیل اند، استعفا می‌خواهم. من خواهان استعفای فوری آن‌ها هستم.”
با این حال، ترامپ خود در ابتدا طرح خروج از افغانستان را آغاز کرد.

نویسنده: استیون ریچاردز

منبع: جاست د نیوز – Just the News

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا