اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهحقوق بشرسیاست

سکوت شرم‌آور بایدن در قبال افغانستان

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: خروج ایالات متحده با کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۲۰۰ افغانستانی، به یک شکست افتضاح‌آمیز مبدل شد. رتبه محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها کاهش یافت و هرگز بهبود نیافت.

اگر تاریخ خواسته‌ها و انتظارات جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا را دنبال می‌کرد، او باید پنجشنبه‌شب در کنگره ملی دموکرات‌ها به‌عنوان “نامزد” این حزب علیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین سخنرانی می‌کرد. او می‌توانست به پایبندی به وعده کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ خود مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ببالد و افتخار کند.
خروج ایالات متحده در اگست ۲۰۲۱ ناشی از این باور قوی بایدن بود که “جنگ بی‌پایان” به طور ناپایدار پرهزینه شده و رای‌دهندگان به رییس جمهوری که به آن پایان دهد، پاداش خواهد داد. او در دوران باراک اوباما، به عنوان معاون رییس جمهور، خواستار خروج از افغانستان شده بود. بایدن رئیس‌جمهور توصیه‌های مشاوران ارشد را برای حفظ نیروی اندک جهت تثبیت‌ اوضاع این کشور رد کرد. وقتی منتقدان تکرار صحنه‌های ۱۹۷۵ سایگون را در کابل مطرح کردند، بایدن پاسخ داد که چانس وقوع آن «صفر» خواهد بود.
اما همان‌طور که اتفاق افتاد، خروج ایالات متحده با کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۲۰۰ افغانستانی، به یک شکست افتضاح‌آمیز مبدل شد. رتبه محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها کاهش یافت و هرگز بهبود نیافت. لغزش‌های مرتبط با سن بایدن در مناظره ۲۷ جون در مقابل ترامپ باعث شد دموکرات‌ها در ۲۰۲۴ او را از فهرست خود حذف و کامالا هریس را برگزینند؛ اما انحطاط سیاسی او سه سال پیش در همین ماه اگست آغاز شد.
بنابراین، بایدن در شیکاگو خود را در حال ادای نطق قدردانی یافت؛ سخنرانی او به بیش از ۵ هزار کلمه رسید، اما یکی از آن‌ها هم «افغانستان» نبود. برای رییس جمهور امریکا و حزبش، موضوع دردناکی است که هرچه کم‌تر در مورد افغانستان صحبت شود، بهتر است. به ندرت پیش می‌آید که عواقب و محتوای سیاسی تصمیم سیاست خارجی یک رییس جمهور، این قدر بد ارزیابی شود.
این امر به‌ویژه با توجه به اتفاقاتی که از زمان خروج ایالات متحده و سرنگونی دولت تحت حمایت امریکا توسط جنبش طالبان در این کشور رخ داد، صادق است.
هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در ۲۴ مارچ با اشاره به انتقادات غرب از رویکرد و اقدامات آن‌ها در یک نوار صوتی نادر به رسانه‌های دولتی گفت: «زمانی که ما آن‌ها را به دلیل ارتکاب زنا در ملاعام سنگسار می‌کنیم یا شلاق می‌زنیم، شما ممکن است آن را نقض حقوق زنان بنامید، زیرا با اصول دموکراتیک شما در تضاد است. من از خدا نمایندگی می‌کنم و شما از شیطان.»
او افزود: «کار طالبان با تصرف کابل ختم نشد، تازه شروع شده است.»
از سویی هم، جمهوری‌خواهان از گفتن کلمه «افغانستان» دست برنمی‌دارند. هرج و مرج اگست ۲۰۲۱، که ترامپ آن را «بدترین تحقیر در تاریخ امریکا» نامید، موضوع کنگره ماه گذشته این حزب در میلواکی بود، اگرچه جمهوری‌خواهان بر کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی تاکید کردند، نه حکومت طالبان. اما این ریاکارانه است. ترامپ خود به دنبال خروج از طریق مذاکره با طالبان بود و برعکس به‌رغم ادعای ترامپ، هیچ تضمینی وجود ندارد که نسخه او بهتر از این پیش می‌رفت.
با این همه، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از به رسمیت شناختن یا کمک به افغانستان خودداری می‌کنند، مگر این‌که طالبان به حقوق بشر و حقوق زنان احترام بگذارند.

نویسنده: چارلز لین

منبع: واشنگتن‌پست –  Washington Post

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا