آخرین اخبارافغانستانسیاست

سازمان ملل:

صلح و انتخابات نباید همدیگر را متأثر بسازد

تدامیچی یاماموتو نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که روندهای صلح و انتخابات از اولویت‌های مهم سازمان ملل است.

تدامیچی یاماموتو نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که روندهای صلح و انتخابات از اولویت‌های مهم سازمان ملل است.
به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ یوناما که دیروز (یک‌شنبه، ۹ سرطان) منتشر شده، به نقل از آقای یاماموتو آمده است که سازمان ملل با تمام نیرو به تلاش‌هایش در راستای حمایت از این دو روند ادامه می‌دهد.
براساس اعلامیه، یاماموتو به سخنان دو هفته قبل خود در جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرده که در آن گفته بود انتخابات ریاست‌ جمهوری ششم میزان لحظه‌ای اساسی برای تایید دوباره‌ مشروعیت ساختار سیاسی دموکراتیک افغانستان است.
به گفته‌ او، به‌منظور حصول اطمینان از انتخابات بااعتبار و نتیجه‌ مورد پذیرش این روند، «نیاز است تا اساس این بنیاد سیاسی حیاتی گذاشته شود.»
نماینده‌ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان همچنان افزوده است: «همه‌ اشتراک‌کنندگان در این پروسه، کاندیدان، حمایت کنندگان، مقامات دولتی، نهادهای جامعه مدنی، نیروهای امنیتی ملی، رهبران سیاسی، احزاب سیاسی، رسانه‌ها، نهادهای مدیریتی انتخابات و رای‌دهندگان در تضمین اعتبار و شفافیت این پروسه نقش مهم و مسئولیت جمعی دارند.»
آقای یاماموتو در ادامه گفته است که افغانستان تحمل مقابله با بحران‌های دوام‌دار و طولانی پس از انتخابات را ندارد.
به گفته‌ او، بحران‌های طولانی‌مدت پس از انتخابات می‌تواند باعث تضعیف مشروعیت دمکراتیک و ملی ریاست‌ جمهوری شده و توانایی رییس‌ جمهور جدید برای گردهم آوردن مردم افغانستان در یک روند معنادار و همه‌شمول صلح را آسیب برساند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا