آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهممنطقه

طا-لبان: قرارداد استخراج گاز به ارزش ۷٫۵ میلیون دالر به امضا رسید

خبرگزاری دید: وزارت معادن و پترولیم حکومت سرپرست اعلام کرد که قرارداد اسخراج گاز از ۲ حلقه چاه را در ولایت جوزجان در یک روند شفاف به ارزش ۷٫۵ میلیون دالر با یک شرکت ترک به امضا رسانده است. عواید روزانه این قرارداد ۶۰ هزار دالر امریکایی می‌باشد.

طا-لبان: قرارداد استخراج گاز به ارزش 7.5 میلوین دالر به امضا رسید

وزارت معادن و پترولیم حکومت سرپرست روز گذشته ( ۱۶ سرطان) در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرارداد استخراج این منابع گاز در ساحه یتیم تاق ولایت جوزجان به قیمت مجموعی ۷.۵ میلیون دالر با یک شرکت ترک عقد شد.
‏در بیانیه وزارت معادن و پطرولیم حکومت سرپرست آمده است: شرکت مذکور حفر چاه‌های متذکره را به عمق هزار و ۶۵۰ متر در مدت کم‌تر از یک‌سال تکمیل خواهد کرد که … بعد از تکمیل شدن چاه‌های مورد نظر روزانه ۳۰۰ هزار متر مکعب گاز استخراج خواهد شد.
‏وزارت معادن طا- لبان گفته است: عواید روزانه آن ۶۰ هزار دالر امریکایی می‌باشد.
‏شهاب الدین دلاور سرپرست پیشین این وزارت در مراسم امضای این قرارداد گفت: کشور ما به زودی در قطار کشورهای صادرکننده نفت و گاز قرار خواهد گرفت.
‏وزارت معادن و پترولیم طا-لبان در ادامه بیان داشت: در دولت قبلی قرارداد حفاری یک حلقه چاه به قیمت ۸.۲ میلیون دالر امریکایی بود که حالا بنابر حسن مدیریت و شفافیت بهتر در امور قرارداد دو حلقه چاه به قیمت مجموعی ۷.۵ میلیون دالر امریکایی عقد گردید.
این قرارداد پس از قراردادهای قبلی با یک شرکت چینایی برای استخراج ۷ حلقه چاه نفت در همین ولایت انجام می‌شود.
در حالی که این تحولات گامی رو به جلو در استفاده افغانستان از منابع معدنی و نفتی‌اش به حساب می‌آید، اما نگرانی‌ها در مورد عدم پاسخگویی و شفافیت در نهادهای طا-لبان شدت یافته است.
منتقدان نحوه مدیریت و تخصیص درآمد حاصل از این منابع را مورد پرسش قرار می‌دهند؛ امری که هشدارهایی را درباره سوء‌استفاده احتمالی به صدا در می‌آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا