آخرین اخبارافغانستانسیاست

مقام پیشین ملل متحد:

غرب «بازی بزرگ» را در افغانستان متوقف کند

خبرگزاری دید: معاون پیشین دبیرکل ملل متحد به تازگی در مطلبی گفته که غرب باید از «بازی بزرگ» در افغانستان دست بکشد و به نزدیک به ۲۹ میلیون انسان نیازمند در این کشور رسیدگی کند.

مارک مالوک براون معاون پیشین دبیر کل سازمان ملل متحد، در مقاله‌ای که روز گذشته (سه شنبه ۳۱ اسد) از سوی روزنامه «فایننشال تایمز» بریتانیا منتشر شد، گفت که غرب باید از تعقیب سیاست «بازی بزرگ» در افغانستان دست بردارد و مردم این کشور را در اولویت قرار دهد.

او افزوده که ایالات متحده امریکا و بریتانیا، با عدم به رسمیت شناختن  دیپلماتیک حکومت طا-لبان کاهش کمک‌ها، تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌های افغانستان، بسیاری مایل اند شکست سیاست‌های شان در این کشور را بپوشانند. 
مارک ملوک براون علاوه کرده که انزوای افغانستان بخشی از یک چرخه طولانی تر، رقابت جئوپولیتیکی و منطقه‌ای است که به طور مداوم نتوانسته است مردم افغانستان را در اولویت قرار دهد.
معاون پیشین سرمنشی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرده که اولویت دادن به مردم عام افغانستان مستلزم تعامل با امارت اسلامی است، حتی اگر این به معنای دادن امتیازات به آن باشد.
او تاکید کرده است که یک گروه تماس متشکل از قدرت‌های غربی، همسایگان افغانستان، امارت اسلامی و جامعه مدنی به میان آید تا اهدافی از جمله استراتژی انسانی‌تر مبارزه با مواد مخدر، بهبود جریان کمک‌ها، به‌ویژه به زنان و دختران و شفافیت بیشتر در مورد تحریم‌ها برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در زمینه هایی مانند آبیاری را دنبال کند.
این مقام پیشین سازمان ملل متحد هم‌چنان ابراز داشت که گروه تماس می‌تواند با بازیگران خارج از حوزه امارت اسلامی برای ایجاد حکومت فراگیر گفتگو کند.
براون، با بیان اینکه همه طرف‌ها منفعت حیاتی در جلوگیری از سقوط افغانستان دارند، گفته است که قحطی، شکست دولت و حتی درگیری‌های جدید در افغانستان باعث بی ثباتی بیشتر پاکستان و منطقه و فرار پناهندگان بیشتر از کشور می شود.
به اساس گفته‌های او، سیاست بازی بزرگ طی بیش از ۳۰ سال گذشته ما را به جایی که هستیم رسانده است. یک رویکرد جدید مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.
این در حالی است که دو سال از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان می‎گذرد، اما تاکنون سازمان ملل متحد و هیچ کشور جهان آنرا به رسمیت نشاخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا