آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

خلیلزاد در کانگرس:

فصل پایانی افغانستان هنوز نوشته نشده است/ امریکا اعتمادش را به دولت فاسد افغانستان از دست داده بود

خبرگزاری دید: زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای افغانستان در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در باره افغانستان شهادت داد. او گفت که فصل پایانی افغانستان برای امریکا هنوز نوشته نشده است.

این جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا تحت عنوان «چگونه دولت بایدن در اجرای توافقنامه دوحه شکست خورد»، برگزار شده بود.

آقای خلیلزاد گفت دلیل تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان این بود که واشنگتن توجه خود را به رقابت‌ با قدرت‌های بزرگ چون چین و روسیه معطوف کرده بود و از این رو دیگر تمایلی به ماندن در افغانستان وجود نداشت.

او همچنین گفت دلایل دیگر آن بود که «افغانستان دیگر مرکز مبارزه با تروریزم نبود»، جنگ در آنجا بسیار طولانی شده بود و هدف تغییر افغانستان به یک دولت مدرن و دموکراتیک از طریق روند ملت‌سازی «غیرواقعبینانه» تثبیت شد.

او در این جلسه سه ساعته در مورد نقش خود به عنوان نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و استراتژی امریکا در منطقه میان سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به سوال‌های زیاد اعضای مجلس نمایندگان امریکا پاسخ داد و در برابر انتقاد شدید آنها از توافقنامه دوحه دفاع کرد.

آقای خلیلزاد گفت که سقوط حکومت جمهوری در افغانستان با پیشروی طا-لبان در سال ۲۰۲۱ تسریع شد و فرار اشرف غنی، رییس جمهور پیشین از افغانستان مانع مذاکرات با حکومت برای انتقال سیاسی شد. او مدعی شد که اگر اشرف غنی فرار نمی کرد، طا-لبان بر اساس توافق قبلی با امریکا وارد کابل نمی‌شدند.

آقای خلیلزاد افزود که اشرف غنی با تقسیم قدرت با طا-لبان موافقت کرده بود و قرار بود یک حکومت مشترک از اول سپتمبر ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کند.

«مسئولیت این شکست بیشتر متوجه دولت افغانستان و فرار رئیس جمهور غنی است که از حکومت و ارزش‌های آن دفاع نکرد.»

آقای خلیلزاد تاکید کرد که جو باید نمی‌خواست خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را مشروط به توافق میان حکومت اشرف غنی و طا-لبان بکند و افزود که اگر آقای بایدن می‌خواست، می‌توانست خروج از افغانستان را به تاخیر بیندازد.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان با سوال‌های زیادی در این مورد مواجه شد که چرا طا-لبان هیچ یک از مواد توافقنامه دوحه را تطبیق نکرده است اما آقای خلیلزاد پاسخ داد تا جایی‌که او معلومات دارد، طا-لبان تعهدات امنیتی را که در این توافقنامه سپرده بودند، رعایت کرده‌اند.

با این وجود اعضای کنگره امریکا با اشاره‌های مکرر به گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل به «روابط نزدیک طا-لبان با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی» در افغانستان این اظهارات آقای خلیلزاد را به چالش کشاندند.

او در پاسخ به این سوال که سرنوشت افغانستان چه خواهد شد، گفت: «فصل پایان افغانستان برای امریکا هنوز نوشته نشده است. بذر ارزش‌هایی را که ما آنجا کاشتیم به مرور زمان به ثمر خواهند رسید».

خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان و بازگشت طا-لبان به قدرت، خشم و محکومیت شدید اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا را به دنبال داشت و در چند ماه گذشته روندی از جلسات استماعیه در مورد عملکرد دولت بایدن در ارتباط به خروج از افغانستان در این مجلس برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا