آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانایرانپاکستانتحلیلترجمهجهانمنطقه

قدرت‌های منطقه و مسیر صلح و ثبات افغانستان

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: نشست نمایندگان ویژه به میزبانی ایران و حضور نمایندگان پاکستان، روسیه و چین به هدف تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان، رسیدگی به مسایل امنیتی و ارایه کمک‌های بشردوستانه سازماندهی شد. این گردهمایی بر جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم، کمک به حکومت طالبان در دستیابی به صلح پایدار و فراگیر و ارایه حمایت‌های بشردوستانه به امردم افغانستان متمرکز بود.

قدرت‌های منطقه و مسیر صلح و ثبات افغانستان

چین، پاکستان، روسیه و ایران در نشست گروه تماس در مورد افغانستان که به میزبانی ایران برگزار شد، شرکت کردند. هدف اصلی این نشست، بحث در مورد وضعیت جاری افغانستان و روند صلح و آشتی بود.
چین که در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است، نگران امنیت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تأثیر بالقوه بی‌ثباتی بر منافع این کشور است. حضور گروه تروریستی جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) تهدیدی برای امنیت ملی چین تلقی می‌شود.
از سوی دیگر، پاکستان از وضعیت امنیتی در افغانستان نگران است، زیرا می‌ترسد هر گونه بی‌ثباتی به این کشور نیز سرایت کند. علاوه بر این، پاکستان از حضور گروه‌ تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP) نگران است. پاکستان، با توجه به سهم اقتصادی قابل توجهی که در بخش تجارت افغانستان دارد، نگران اختلال احتمالی روی منافع اقتصادی و جریان تجارت و خدمات بین دو کشور است.
روسیه نیز نگرانی‌های مشابهی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان دارد. این کشور نگران حضور و رشد گروه‌های تروریستی مانند دا/عش-خراسان است. روسیه همچنین دارای منافع اقتصادی قابل توجهی در بخش انرژی افغانستان است.
ایران نیز وضعیت امنیتی افغانستان را به دقت زیر نظر دارد و نگران خطر سرایت بی‌ثباتی و تأثیرگذاری بر امنیت ملی‌اش است. علاوه بر این، ایران نگران گروه تروریستی جیش الظلم است. روابط اقتصادی ایران با افغانستان، به‌ویژه در حوزه تجارت قابل توجه است.
با این حال، کشورهای شرکت کننده تعهد شان را به احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تکرار کردند و تصمیمات اتخاذ شده توسط مردم افغانستان را در مورد آینده و مسیر توسعه شان تایید می‌کنند.
این گردهمایی همکاری‌های منطقه‌ای را برای مقابله با چالش‌های امنیتی ارتقا می‌دهد.
کشورهای شرکت کننده از همه طرف‌ها خواستند علیه گروه‌های تروریستی اقدام قاطعانه انجام شود. این نشست بر ضرورت بازگرداندن و ادغام مجدد پناهجویان افغانستان با اذعان به این که برای ثبات و پیشرفت منطقه مهم است، تبادل نظر کردند.
در نهایت، نشست نمایندگان ویژه به میزبانی ایران و حضور نمایندگان پاکستان، روسیه و چین به هدف تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان، رسیدگی به مسایل امنیتی و ارایه کمک‌های بشردوستانه سازماندهی شد. این گردهمایی بر جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریزم، کمک به حکومت طالبان در دستیابی به صلح پایدار و فراگیر و ارایه حمایت‌های بشردوستانه به امردم افغانستان متمرکز بود.

نویسنده: زبیر ممتاز
منبع: اوراسیا ریویو – Eurasia Review

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا