آخرین اخبارافغانستانتحلیلترجمهسیاست

مبارزه با تروریزم؛ ضرورتی که نادیده گرفته می‌شود!

هیچ کشور به اندازه پاکستان تحت حاکمیت نهادهای نظامی و اطلاعاتی‌اش تروریزم و افراط‌گرایی را برای دستیابی به سیاست خارجی و اهداف جیواستراتژیکش ابزاری نساخته است

در چارچوب جنگ طولانی شکست‌خورده جهان علیه تروریزم، حمله تروریستی ۲۲ مارچ ۲۰۲۴ را بر تالار کروکوس در ۱۲ مایلی غرب کرملین در مسکو به سختی می‌توان چیز جدید یا تعجب‌آور دانست. متأسفانه، فاجعه «۲۲/۳» تقریباً از یادها رفته است تا به فهرست بلندبالای سایر تاریخ‌های یادبود حملات تروریستی اضافه شود؛ «۹/۱۱» (نیویارک)، «۲۶/۱۱» (مومبای)، «۷/۷» (لندن)، «۱۱/۳» (مادرید)، «۱۲/۱۰» (بالی)، «۲۱/۹» (نایروبی) و «۲۳/۷» (شرم الشیخ) تنها چند مورد از این حملات تروریستی است.

پس از فاجعه ۱۱ سپتمبر و سایر حملات تروریستی بزرگ پس از آن، کشورهای عضو سازمان ملل به پیش‌بینی افزایش فعالیت‌های تروریستی در جهان آغاز کردند که از تقویت روابط همزیستی متقابل بین شبکه‌های مختلف تروریستی و جنایت‌کار در محیط‌هایی مانند افغانستان ناشی می‌شود. این امر آن‌ها را بر آن داشت تا در ۸ سپتمبر ۲۰۰۶ استراتژی جهانی مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد را به اتفاق آرا تصویب کنند. به عنوان ابزار منحصربه‌فرد جهانی، «این استراتژی می‌بایست تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی را برای مبارزه با تروریزم تقویت کند».

با وجود این اجماع جهانی غیر الزام‌آور، کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای اجرای این استراتژی به سختی با یکدیگر همکاری کرده‌اند و عملاً اجازه دادند تروریزم به عنوان سیاست مخفی دولت در برابر دشمنان داخلی و خارجی ابزاری شود. هیچ کشور به اندازه پاکستان تحت حاکمیت نهادهای نظامی و اطلاعاتی‌اش تروریزم و افراط‌گرایی را برای دستیابی به سیاست خارجی و اهداف جیواستراتژیکش ابزاری نساخته است. پرورش، پناه دادن، آموزش، تجهیز و استقرار شبه‌نظامیان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ برای تضعیف افغانستان به اندازه کافی مستند، مطالعه و گزارش شده است.

در واقع، این سیاست دیرپای پاکستان در نهایت در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، زمانی که حاکمان سرپرست به طور غیرقانونی و با زور ساختار افغانستان را سرنگون کردند، به ثمر نشست و آن را پیروزی چندین ساله جهاد خود خواند. داعش خراسان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی جهانی صعود مداوم رقیب شان را به پیروزی بر نیروهای ناتو مشاهده کرده و از دستاوردهای استراتژیک بی‌سابقه آن‌ها در این کشور الهام گرفته اند.

القاعده و داعش که اکنون احیا شده‌اند، حملات تروریستی را در سراسر منطقه از سر گرفته‌اند. در حالی که القاعده به صورت عملیاتی تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) را توانمند می‌سازد تا نقاط استراتژیک را در پاکستان هدف قرار دهد، داعش خراسان حملات تروریستی تماشایی را در افغانستان، پاکستان، ایران و به تازگی در مسکو به نمایش گذاشت. عوامل داعش خراسان که در روسیه بازداشت شده‌اند اعتراف کردند که در تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز است، زندگی کرده و آموزش دیده‌اند. این تهدید تروریستی خطرناکی است که جهان نباید از آن غافل بماند.

اما هیچ کشور، صرف نظر از نفوذ و منابع، نمی‌تواند به طور موثر با تروریزم مقابله کرده و آن را شکست دهد، مگر این‌که کشورهای عضو سازمان ملل متحد مطابق با اهداف اصلی راهبرد جهانی مبارزه با تروریزم عمل کنند. عدم اقدام در این راستا موجب می‌شود هیچ کس از حملات تروریستی در امان نماند. قبل از این‌که حمله تروریستی دیگری در کشوری جان بی‌گناهان بیشتری را بگیرد و ملتی را معلول سازد، تراژدی ۲۲/۳ زنگ خطری برای اقدام هماهنگ جهانی علیه تروریزم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا