آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحکومتمنطقه

مجاهد: به هیچ گروه برون‌مرزی اجازه فعالیت در افغانستان را نمی دهیم

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طا-لبان نگرانی مقام‌های تاجیکستان درباره نفوذ افراط‌گرایی از افغانستان به آسیای میانه را رد کرد. وی گفت که طا-لبان بارها به کشورها به ویژه تاجیکستان اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه آنها استفاده نمی‌شود. مجاهد تاکید داشت که طا-لبان به هیچ گروه برون‌مرزی اجازه فعالیت در افغانستان را نمی‌دهد.

مجاهد روز سه‌شنبه (۱۵ جوزا) در مصاحبه با رادیو و تلویزیون ملی تحت کنترول طا-لبان با اشاره به اینکه افغانستان جنگ های طولانی را پشت سر گذاشته و این کشور خواهان جنگ در دیگر کشورها نیست گفت که با تسلط این گروه بر افغانستان امنیت در این کشور تامین شده و طی این مدت آسیبی به کشورهای دیگر از خاک افغانستان وارد نشده است.

در همین حال رستم امامعلی، رئیس پارلمان تاجیکستان گفته است که سرایت افراط‌گرایی مذهبی از افغانستان، تهدیدی برای اعضای سازمان پیمان امنیت‌ جمعی است.

وی اظهار داشته است که مدارس مذهبی در افغانستان «جهادگران انتحاری را پرورش می‌دهند.»

فرزند رئیس‌جمهور تاجیکستان تاکید کرد که «بیش از یک هزار مدرسه مذهبی در افغانستان ایجاد شده است که بیشتر آنها در ولایات مرزی افغانستان قرار دارند.»

رئیس پارلمان تاجیکستان روز دوشنبه در نشست روسای پارلمان‌های کشورهای سازمان امنیت جمعی در آلماتی در قزاقستان گفت که خطر نفوذ افراط‌گرایی از خاک افغانستان به کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی، بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا