اجتماعافغانستانتحلیل

مرتکبین جنایت علیه بشریت را پاداش ندهید!

دادستانی کل، از حکم اعدام دو نفر به جرم خبرنگاران خبر داده است. این تصمیم قضایی دولت در عین اینکه طلیعه نوی‌ است که از برخورد جدی دولت علیه مجرمین و جنایتکاران حکایت می‌کند، این سوال را در ذهن مطرح می‌سازد که چه تفاوتی بین خبرنگار و غیر خبرنگار وجود دارد؟ اگر خبرنگار به قتل برسد، قاتل به اعدام محکوم شود، ولی سایر اتباع کشور اگر قربانی خشونت قرار گیرند و به قتل برسند، به فراموشی سپرده شوند؟
آیا خبرنگاران تافته جدا بافته از دیگر شهروندان و جزیره دورافتاده‌ای است که جنس حقوق و امتیازات شهروند آنها متفاوت از حقوق انسانی شهروندان دیگر است؟
قانون اساسی بعنوان بزرگترین سند وفاق ملی در ماده ۲۲ هرگونه تبعیض بین اتباع افغانستان را ممنوع نموده است و تمام شهروندان را در برابر قانون مساوی می‌داند. بنابراین تروریست‌هایی که اتباع افغانستان، اعم از خبرنگار و غیر خبرنگار را به قتل می‌رساند باید مجازات شوند و نتیجه اعمال‌شان را تحمل کنند.
تمام سیستم‌های حقوقی جهان در فلسفه مجازات‌ها به نقطه‌های مشترک می‌رسند و به تناسب نوع جرم و حجم عواقب منفی و آثار مخرب آن بر جامعه و احساسات عمومی، درجات مختلفی از مجازات‌ها و شدت آن‌ را پشنهاد و تطبیق می‌کنند.
ممکن است که یک قتل فقط جنبه فردی داشته باشد و فقط فرد را نابود کند، ولی قتل و کشتارهایی وجود دارند که ابعاد وسیع‌تری دارند. در حقیقت نه فرد را بلکه یک جمع را نابود می‌کنند و به روح و روان جامعه ضربان مهلک و جبران ناپذیر وارد می‌کنند؛ در این صورت به تناسب تفاوت ابعاد و آثار منفی و مخرب جرایم، کیفیت و شدت مجازات آنها نیز متفاوت است. نابود کنندگان جمع و جامعه باید در برابر چشم جامعه نابود شوند تا علاوه بر عبرت دیگر مجرمین روح و روان زخمی جامعه اندکی التیام پیدا کند.
متاسفانه از آغاز حکومت کرزی تاکنون این اصل مهم و حکیمانه در سیاست‌های جزایی کشور نادیده گرفته شد و حتی برعکس مجرمین کوچک و جزیی و فردی مانند سارقین گاهاً مجازات شده است، ولی مجرمین علیه جامعه و تمامیت امنیت و آسایش اجتماع، نه تنها مجازات نگردیده، بلکه به پاداش‌هایی هم رسیده‌اند.
حتی یک مورد وجود ندارد که اقدام‌کننده علیه جامعه به جرم انفجار، ترور، کشتارهای جمعی، جنایتکاران جنگی و جنایت علیه بشریت در ملاء عام و در برابر چشم مردم اعدام گردد تا روح صدمه دیده جامعه اندکی تشفی و التیام پیدا کند.
فاجعه سال ۱۳۹۴ شاه ‌شهید کابل به وسیله حزب اسلامی، کشتار دسته‌جمعی در شفاخانه ۴۰۰ بستر کابل و قول اردوی ۲۰۹ شاهین توسط داعش وطالبان و امثال آن از سرحد جنایت جنگی فراتر رفته و عنوان«جنایت علیه بشریت و انسانیت» را پیدا می‌کند و به معنی نابود کردن کٌل جامعه و دست‌آوردها و میراث مشترک بشریت است. طراحان و عاملین این‌گونه جرایم باید در ملا عام و در معرض دید همه‌گانی نابود شوند تا از بقای جامعه و مصالح و مواریث انسانی و بشری دفاع و حمایت صورت گیرد و در عین حال از حجم این‌گونه جرایم به شکل محسوسی کاسته شود.
داکتر عدالتخواه- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا