آخرین اخبارجهاندسته بندی نشدهسیاست

مسکو: تروریزم زیر نظر امریکا در افغانستان رشد کرد

خبرگزاری دید: نماینده دایم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت افغانستان گفت امریکا برای مبارزه با تروریزم به افغانستان لشکر کشید، اما برعکس تروریزم و قاچاق مواد مخدر رشد کرد و اکنون فجایع بشری در این کشور در حال ظهور کردن است.


واسیلی نبنزیا نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای چند صفحه‌ای در مورد وضعیت افغانستان به شورای امنیت این سازمان گفت که نشست امروز فرصت مناسبی برای بحث در مورد نتایج و پیامدهای این کارزار شکوهمند ٢٠ ساله امریکا در افغانستان است.
وی با اشاره به چگونگی خروج افتضاح‌آمیز امریکا و فرار شرم‌آور اشرف غنی رییس جمهور پیشین و حلقه نزدیکش از افغانستان گفت: در طول ١٢ ماه گذشته، همه ما دیدیم که واشنگتن چگونه ریاکارانه سعی کرد مسئولیت شکست جنگ ٢٠ ساله خود و وضعیت رو به وخامت فعلی را بر عهده حاکمان فعلی بیندازد.
وی افزود: بگذارید یادآوری کنم که ایالات متحده با ماموریت مبارزه با تروریزم به افغانستان آمد. در حقیقت، ورود آن‌ها (امریکا) به این کشور فقط باعث تقویت شرایط این کشور به کانون تروریزم و مرکز تولید و توزیع مواد مخدر شد.
به گفته وی، همزمان با حضور القاعده و گروه‌های وابسته به آن، داعش به افغانستان آمد و نفوذ خود را در این کشور که عملاً تحت کنترول امریکا و متحدان غربی‌اش بود، قویاً تقویت کرد.
نماینده روسیه در ادامه گفت که درخواست‌های مسکو برای تمرکز بر تهدید داعش در افغانستان با تلاش‌های دیوانه‌وار همکاران غربی کوچک شمرده و کاملاً نادیده گرفته شد.
وی با بیان این‌که امریکا هیچ کاری برای توسعه این کشور نکرده و میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری به جیب دست‌نشانده‌های فاسد امریکا رفت، افزود که اکنون مردم افغانستان به حالت خودشان رها شده و هرگونه صحبت در مورد فجایع بشری و اقتصادی در افغانستان از سوی امریکا تقلیل داده می‌شود. هرچند چنین رفتار غیرمسئولانه‌ای از سوی ایتلاف غرب و رویکردش نسبت به آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، تعجب‌آور نیست.
نبنزیا با اشاره به نقض حقوق بشر در افغانستان خاطرنشان کرد که از شما همکاران گرامی می‌پرسم آیا شرایطی که امریکا و ناتو در افغانستان ایجاد کرده و به دلیل اقدام شما زنان و کودکان افغان جان خود را از دست می‌دهند، نقض حقوق بشر نیست؟
این دیپلمات بلندپایه روسیه با بیان این‌‌که ثبات در افغانستان برای صلح و ثبات منطقه و فراتر از آن ضروری است، بیان داشت: روسیه همواره سیاستی را با هدف حل و فصل سریع سیاسی و آشتی ملی در این کشور دنبال کرده و می‌کند.
در واکنش به اظهارات نماینده امریکا:
واسیلی نبنزیا در واکنش به اظهارات نماینده امریکا مبنی‌‌ بر این‌که روسیه و چین تا کنون هیچ کمک قابل توجهی به افغانستان نکرده، گفت: ما برای احیا و بازسازی کشوری که اقتصاد آن عملاً با ٢٠ سال اشغال امریکا و ناتو نابود شد، فراخوانده می‌شویم. … نه آقایان، شرکای سابق غربی ما شما باید تاوان اشتباهات خود را بپردازید و برای شروع پول‌های دزدیده شده مردم افغانستان را برگردانید.
نماینده روسیه در اخیر سخنانش با اشاره به این‌که همه چیز با پول سنجیده نمی‌شود افزود: ما به افغانستان کمک کرده‌ایم و خواهیم کرد. توصیه می‌کنم بر جبران ٢٠ سال اشغال بی‌معنای افغانستان تمرکز کنید که این کشور را ویران کرد و مردم آن را در آستانه نابودی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا