آخرین اخبارافغانستانسیاست

معاون پیشین سفارت امریکا: استراتژی خروج از افغانستان کاملاً ناموفق بود

خبرگزاری دید: معاون پیشین سفارت امریکا در کابل گفته است که استراتژی خروج امریکا از افغانستان شکست کامل بود و واشنگتن نسبت به مردم افغانستان مسئولیت دارد.


ایرل انتونی وین معاون پیشین سفارت ایالات متحده در افغانستان، روز گذشته در نشستی به میزبانی ویلسن سنتر و با حضور دو وزیر حکومت پیشین افغانستان گفته است که با وجود ٢٠ سال حضور امریکا در افغانستان استراتژی خروج از این کشور شکست کامل بود.
وین با اشاره به توافق دوحه میان ایالات متحده و گروه طا-لبان گفته است:‌ ما یک توافق بسیار بد با طا-لبان انجام دادیم. این توافق را بسیار ضعیف تطبیق کردیم.
وی افزود که روند خروج قوای ایالات متحده که رییس جمهور و سایرین خواهان آن بودند، با اشتباهات جدی همراه بود.
این دیپلمات ایالات متحده همچنین گفت امریکا در جریان ۲۰ سال حضور در افغانستان بالای برنامه‌های بسیار بسیار خوب سرمایه‌گذاری کرد نسل جوان از آن مستفید شد، از جمله رسانه‌های آزاد که در منطقه بی‌نظیر بود و جوانان تحصیل کرده که آماده گرفتن قدرت در آن کشور بودند.
اما به گفته وین، با خروج قوای ایالات متحده از افغانستان همه این دستاوردها با خطر مواجه شد و افزود که میلیون‌ها افغان به دلیل کم‌بود غذا و خدمات صحی با خطر مرگ مواجه اند و شاید هم شمار زیادی از آنان جان باخته باشند که تعداد آنان معلوم نیست.
این دیپلمات امریکا که در یک سالگی خروج آخرین نظامی ایالات متحده از افغانستان صحبت می‌کرد، هچنین گفت که واشنگتن، افغانستان را در یک وضعیت پیچیده ترک و اهرم فشار زیادی بالای طا-لبان ندارد.
به گفته وی، طا-لبان آنچه را که به مثابه یک پیروزی تاریخی تلقی می‌کنند، فقط در صدد تحکیم قدرت و رژیم اسلامی‌شان استند.
وین با اشاره به کمک‌های بشری ایالات متحده طی یک سال گذشته گفت که به باور او، ایالات متحده در مقابل افغانستان مسئولیت دوام‌دار دارد، زیرا امریکا بالای نسلی از افغان‌ها سرمایه‌گذاری کرده است که به ارزش‌های ما اعتقاد دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا