آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزندگیسیاست

ملل متحد: مقاومت زنان در خیابان‌های افغانستان مبارزه برای جهان است

خبرگزاری دید: الیسن دیویدیان نماینده زنان سازمان ملل متحد برای افغانستان اعتراض‌های زنان را در ولایات مختلف مبارزه برای برابری، عزت و حق زندگی خواند.


الیسن دیویدیان نماینده زنان سازمان ملل متحد برای افغانستان و سیما باهوس مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد با اشاره به حمله تروریستی در غرب و کابل و اعتراض زنان در خیابان‌ها را ستود و گفت آن‌ها در برابر وضعیت موجود مقاومت می‌کنند.
الیسن دیویدیان در توییتی نوشته است: آنچه در خیابان‌های افغانستان می‌بینیم زنان بی‌باک است که تسلیم نمی‌شوند و در برابر وضعیت موجود مقاومت می‌کنند.
وی از مردم افغانستان خواست هر جا که هستند در کنار زنان افغان بایستند و صدای‌شان را بلند کنند.
دیویدیان افزود: مبارزه آن‌ها [زنان] مبارزه برای جهان است. برای برابری، برای عزت و برای زندگی به انتخاب خودشان.
سیما باهوس مدیر اجرایی زنان سازمان ملل متحد نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است: زندانی در خانه‌های شان، طرد شده از کار، قتل‌عام در صنف‌های درس – این چیزی است که زنان و دختران افغان مواجه است. با نابرابری تحمیل‌شده در همه جا، هیچ جا امن نیست.
وی آموزش و پرورش را حق اساسی بشر و نیروی محرکه برای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست.
خانم باهوس در ادامه از طالبان خواست برای حفاظت از حقوق کامل زنان و دختران افغان اقدام فوری انجام دهند و عاملان حمله انتحاری اخیر را مطابق با معیارهای بین‌المللی مورد بازخواست قرار دهند.
از سویی هم، هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در خبرنامه‌ای از افزایش بیشتر تلفات انفجار روز جمعه در صنف درسی خبر داد.
این نهاد ملل متحد گفت: ۵۳ کشته، حداقل ۴۶ دختر و زن جوان و ۱۱۰ زخمی.
یوناما بیان داشت که تیم بخش حقوق بشر این سازمان به مستندسازی این جنایت جهت اثبات حقایق و فراهم ساختن ارقام معتبر جهت مقابله با انکار و تجدید نظر ادامه می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا