آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمه

موج جدید تروریزم

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: اگرچه همین چند سال پیش به‌نظر می‌رسید که داعش در تاریخ دفن خواهد شد، اما این سازمان تروریستی-افراطی همچنان فعال است. گذشته از آن، این گروه یکی از مهم‌ترین بازیگران سیاسی غیردولتی در سطح جهان باقی مانده است.

در چند سال گذشته، داعش، نه تنها در پایگاهش یعنی در سوریه و عراق، بلکه در افغانستان، نایجریا، موزامبیک، آسیای جنوب شرقی و سایر مناطق، احیا شده و پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است. به‌رغم دشمنان متعدد، داعش ثابت کرده است که سازمان بسیار انعطاف‌پذیر، آماده سازگاری با شرایط و قادر به بازسازی است.
در افغانستان، شاخه خراسان داعش (ISIS-K) همچنان فعال است، حتی اگر طالبان حدود سه سال پیش کنترل این کشور را به دست گرفتند. تنفر و رقابت بین داعش و طالبان کاملاً شناخته شده است. هسته‌های داعش بیشتر در ولایات شرقی افغانستان مانند ننگرهار و کنر و همچنین در کشورهای همسایه مانند پاکستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی فعال هستند.
در ماه جنوری، داعش-خراسان بمب‌گذاری را در کرمان ایران سازماندهی کرد که در آن حدود ۱۰۰ نفر کشته و ۲۸۴ نفر مجروح شدند. در ماه مارچ، این سازمان یک حمله تروریستی بزرگ را در یک سالن کنسرت در کراسنوگورسک انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۴۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد. این سازمان مسئول حملات متعدد به نهادهای دولتی طالبان و نیز غیرنظامیان است.
در اوایل ماه اگست، ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریزم، بر توانایی خطرناک داعش برای انجام حملات تروریستی در خارج از افغانستان تاکید کرد. علاوه بر حمله در کراسنوگورسک، ورونکوف بر توانایی این سازمان برای جلب حمایت مهاجران افغانستان و آسیای مرکزی در اروپا تاکید کرد و داعش-خراسان را “بزرگ‌ترین تهدید تروریستی خارجی” خواند.
او هشدار داد که افغانستان نباید مانند دهه ۱۹۹۰ دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.
حکومت طالبان هرگونه ارتباط با داعش را رد کرده و مدعی است که تا حد زیادی مخفی‌گاه‌های این گروه را از بین برده است.
با این حال، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که داعش-خراسان به شدت از احساسات ضد اسرائیلی در میان مسلمانان، که به خاطر جنگ کنونی اسرائیل و حماس ظاهر شده است، به منظور دامن زدن به رادیکالیزم بهره‌برداری می‌کند.

نویسنده: متیجا سریک، تحلیل‌گر جیوپولیتیک و روزنامه‌نگار اهل کرواسی

منبع: اوراسیا ریویو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا