آخرین اخبارجهانسیاست

نامزد انتخابات امریکا: واشنگتن مقصر تنش در خاورمیانه است

خبرگزاری دید: رابرت اف. کندی نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، واشنگتن را به دلیل ادامه حضور نیروهای این کشور در خاورمیانه به‌رغم مخالفت کشورهای این منطقه مقصر تنش کنونی دانست.

جو بایدن بعد از حمله بامداد امروز(۱۴دلو) ارتش امریکا به ۸۵ نقطه در داخل عراق و سوریه، تأکید کرد «به دنبال درگیری در غرب آسیا نیستیم».

 در واکنش به این اظهارات بایدن، رابرت اف کندی در حساب ایکس خود نوشت: اگر به دنبال درگیری نیستیم، پس بیایید نیروها را ازآنجا (خاورمیانه) خارج کنیم».

او با بیان این که ایالات متحده باید نیروهایش را از کشورهای خاورمیانه خارج کند، افزود «از آن‌ها استقبال نمی‌شود. به آن‌ها نیازی وجود ندارد…آن‌ها را ببربیرون.!»

کندی گفته است؛ «اگر واشنگتن نیروهایش را در تیررس شبه‌نظامیان شیعه قرار نمی‌داد، تشدید تنش فعلی لازم نمی‌شد». او وجود این گروه‌ها را «میراث جنگ غیرقانونی امریکا در عراق» خواند و یادآوری کرد که هم عراق و هم سوریه از نیروهای امریکایی خواسته‌اند خاک این کشورها را ترک کنند.

بامداد امروز(۱۴ دلو) ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به کشته شدن سه نظامی خود در حمله یکشنبه گذشته به پایگاه «برج-۲۲» در مرز سوریه و اردن حملاتی را به مواضعی در عراق و سوریه انجام داده است.

این حملات به دلیل دیرهنگام بودن و نحوه انجام آن با انتقادهای داخلی در امریکا همراه بود و در سطح بین‌المللی هم محکومیت‌هایی را در پی داشته است؛ عراق، ایالات متحده را به خاطر این حملات هوایی مورد انتقاد قرار داد و گفت که «نقض حاکمیت این کشور بوده و تهدیدی است که می‌تواند عراق و منطقه را به پیامدهای ناگواری سوق دهد». ارتش سوریه هم این حملات را «تجاوز نیروهای اشغالگر امریکایی» خواند و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشورش شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا