آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

هند: رویکرد هند در قبال افغانستان مبتنی بر روابط تاریخی و دوستی با مردم است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه هند گفته که موضع این کشور در قبال افغانستان مبتنی بر روابط تاریخی، دوستی با مردم و پایبندی به قطع‌نامه‌های سازمان ملل است.

اس. جی‌شنکر وزیر خارجه هند روز گذشته در پارلمان این کشور گفته که رویکرد هند در قبال افغانستان پیوسته بر اساس روابط تاریخی، دوستی با مردم آن و پایبندی به قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد شکل گرفته است.

وزیر خارجه هند خاطرنشان کرده که در دو سال گذشته، برخی از دیپلمات‌های افغانستانی به دلیل اخذ اقامت در کشورهای ثالث هند را ترک کرده‌اند. با این حال، دیپلمات‌های باقی مانده مسئولیت ادامه فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک را در هند بر عهده گرفته‌اند.

وی افزوده است: حضور دیپلماتیک جمهوری اسلامی افغانستان در دهلی نو و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی افغانستان در بمبئی و حیدرآباد در هند به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

با وجود اعلام بسته شدن سفارت افغانستان در دهلی نو از سوی سفیر با اشاره به چالش‌های دولت هند، جی‌شنکر تصریح کرده که این موضوع بیشتر به جنگ قدرت داخلی و خروج دیپلمات‌هایی که به دنبال پناهندگی در غرب هستند، مربوط می‌شود.

هند، همسو با جامعه بین‌المللی، حکومت تحت رهبری طا-لبان را رسماً به رسمیت نشناخته و بر نیاز به تشکیل یک دولت فراگیر در کابل تأکید می‌کند.

علاوه بر این، هند اصرار دارد که خاک افغانستان نباید برای فعالیت‌های تروریستی علیه هیچ کشوری استفاده شود.

وزیر خارجه هند با تاکید بر تلاش‌های بشردوستانه هند، کمک‌های جاری به افغانستان و ارسال محموله‌های متعدد گندم، کمک‌های پزشکی و کمک‌ به زلزله‌زدگان، گفته است: هند تصمیم گرفت با ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان کمک کند.

جی‌شنکر تاکید کرده که موضع هند در مورد به رسمیت شناختن طا-لبان با جامعه بین‌المللی همسو است.

وی همچنین بر روابط تاریخی هند با افغانستان تاکید کرده و با ذکر بیش از ۵۰۰ پروژه انکشافی در بخش‌های حیاتی، مشارکت پایدار بین دو کشور را برجسته کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا