آخرین اخبارافغانستانسیاست

بیانیه مشترک ایران-پاکستان:

وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه است

خبرگزاری دید: ایران و پاکستان در ختم سفر سه روزه‌ رییس جمهور ایران در بیانیه مشترک ۲۸ ماده‌ای گفتند که مشارکت همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های اساسی به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد.

سفر سه روزه سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران در راس هیئت بلندپایه دولتی به پاکستان، دیدار با مقامات عالی‌رتبه، بازدید از چندین ایالت، امضای چندین سند همکاری، بلند بردن ظرفیت همکاری تجاری تا سقف ۱۰ میلیارد دالر طی ۵ سال آینده و تقویت روابط دوجانبه، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و صدور بیانیه مشترک ۲۸ ماده‌ای به پایان رسید‌.

در بیانیه مشترک دو کشور در رابطه با افغانستان، دو طرف بر تعهدشان برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح‌آمیز، متحد، مستقل و عاری از تهدیدات تروریزم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

بیانیه با اشاره به این‌که وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان است، بر تمایل دو کشور برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریزم پافشاری کردند.

دو طرف بر اهمیت هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه‌ای موجود در این راستا تاکید کردند.

دو کشور ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که «مشارکت بیشتر همه اقشار افغانستان در تصمیم‌گیری‌های اساسی، به تقویت صلح و ثبات در این کشور منجر خواهد شد».

هر دو طرف با اذعان به این‌که مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریزم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگان‌گیری، پولشویی و آدم‌ربایی اشاره کردند.

بیانیه مشترک ضمن محکوم کردن تروریزم در همه اشکال و مظاهر آن، اذعان داشته که تروریزم تهدید مشترکی برای صلح و ثبات منطقه و مانع بزرگی برای توسعه منطقه است.

در بیانیا آمده است: با اتخاذ رویکردی مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از میکانیزم‌های نهادی موجود دوجانبه برای مبارزه موثر و مقابله با این تهدید، ضمن رعایت کامل اصول منشور ملل متحد، به‌ویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو موافقت شد.

هر دو طرف همچنین به نقش کلیدی افزایش فرصت‌های اقتصادی و تجاری در بهبود محیط امنیتی در مناطق مرزی اذعان کردند.

با توجه به تحولات در سطوح منطقه‌ای و جهانی، دو کشور همچنین بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی برای یافتن راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه برای چالش‌های مشترک تاکید کردند.

هر دو طرف تجاوزات و جنایات مستمر رژیم اسراییل را علیه مردم فلسطین و محاصره غیرانسانی غزه که منجر به مرگ و ویرانی گسترده و همچنین آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی شده است، شدید و صریح محکوم کردند.

آن‌ها خواستار آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط، دسترسی بلامانع به کمکهای بشردوستانه به مردم محاصره شده غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و همچنین تضمین پاسخگویی در مورد جنایات انجام شده توسط رژیم اسراییل شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا