آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

وضعیت افغانستان؛ آغاز «گفتمان» ملی در ترکیه

خبرگزاری دید:  دور سوم گفتمان ملی «مرکز دیالوگ و ترقی-جنوا» در مورد وضعیت افغانستان در حاشیه نشست آنتالیا با حضور بیش از ۸۰ کارشناس، مدافع حقوق بشر، دیپلمات‌ها و خبرنگاران از داخل و خارج افغانستان در ترکیه آغاز شد.

نصیر احمد اندیشه سفیر دایمی افغانستان در سازمان ملل مقیم جنوا در برگه اکس خود نگاشته که این نشست بر گفت‌وگوی ملی و نقش جامعه مدنی و نیروهای دموکراتیک در شکل دادن آینده افغانستان متمرکز خواهد بود.

هدف این رویداد دو روزه که امروز دوشنبه(۱۴ حوت) به میزبانی مرکز دیالوگ و ترقی-جنوا در آنتالیای ترکیه آغاز شد، رسیدگی به چالش‌های پیش‌روی افغانستان است که به دلیل مسایل اقتصادی و فرهنگی یکی از شکننده‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.

خانم فروزان نوابی از شرکت کنندگان این نشست گفت: چگونه می‌توانم با طا-لبان صلح کنم اگر آن‌ها زنان را از تحصیل و کار منع کنند؟ اگر طا-لبان ۵ سال در قدرت بمانند، تصور کنید که افغانستان به کجا خواهد رسید. ما نمی‌توانیم وضعیت کنونی افغانستان را تحمل کنیم.

داکتر تیمور شاران تحلیل‌گر در این نشست گفت: ما در این زمینه سه گفتمان داریم: ۱- کسانی که می‌خواهند نظام فعلی را حفظ کنند. ۲- کسانی که طرفدار تقسیم قدرت هستند. ۳- کسانی که خواهان تمرکززدایی هستند.

هارون معتصم نیز گفت: تنها راه مشروعیت داشتن قانون اساسی است. گفته می‌شود که طا-لبان روی پیش‌نویس قانون اساسی کار می‌کنند. اما پرسش این است: این پیش‌نویس چه ارزش‌هایی را می‌تواند تضمین کند؟

سمیع مهدی گفت: ما در افغانستان با سه بحران مواجه هستیم، بحران مشروعیت، بحران حقوق بشر و بحران بشردوستانه که شامل فقر و آوارگی می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا