آخرین اخبارافغانستان

پاسپورت افغانستان در قعر جدول رده بندی جهانی سال ۲۰۲۴ قرار گرفت

خبرگزاری دید: در تازه‌ترین رده‌بندی قدرتمند‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی، پاسپورت افغانستان در قعر جدول و پایین تر از تمام کشورها قرار گرفت.

بر اساس این رده‌بندی، سنگاپور و جاپان در کنار چهار کشور اروپایی اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا همگی موفق شده‌اند بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده و صاحب معتبرترین گذرنامه جهان شوند.

در انتهای این جدول هم افغانستان قرار دارد که شهروندان این کشور با گذرنامه خود تنها می‌توانند به ۲۸ کشور سفر کنند بدون اینکه نیازی به ویزا داشته باشند.

بر اساس این فهرست، کشورهایی چون نیجریه، سودان، اریتره، بنگلادش، کوریای شمال، لیبیا، سری‌لانکا، سومالیا، یمن، پاکستان، عراق و سوریه نیز بالاتر از افغانستان قرار دارند.

این رده‌بندی که بر مبنای تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون نیاز به ویزا به آنها سفر کند تهیه شده، شهروندان ۶ کشور صدرنشین می‌توانند بدون ویزا از ۲۲۷ کشور جهان به ۱۹۴ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنند. 

پس از آن کشورهایی چون کوریای جنوبی، فنلند و سویدن حضور دارند که عدم نیاز به ویزا برای دارندگان این گذرنامه‌ها شامل ۱۹۳ کشور است. پس از آن دنمارک، ایرلند، هالند و اتریش در رده سوم قرار دارند و بریتانیا هم با دو رتبه ارتقا به رده چهارم رسیده است. 

در ادامه این رده‌بندی کشورهای استرالیا، نیوزلند و همچنین ایالات متحده حضور دارند. 

رتبه‌بندی جهانی پاسپورت بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی یا یاتا انجام شده است که پاسپورت‌های جهان را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون روادید به آن دسترسی داشته باشند، رتبه‌بندی می‌کند.

بر اساس این رده‌بندی امارات عربی متحده بیشترین صعود را در دهه گذشته تجربه کرده به طوری که از رتبه ۵۵ در سال ۲۰۱۴ میلادی حالا به رده یازدهم جهش کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا