آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

لطیف پدرام:

در کار شورای نامزدان صداقت وجود ندارد/ لازم نمی‌دانم بیش از ‌این عضو شورا باشم

لطیف پدرام با انتقاد تند از اجندای نشست خبری امروز شورای نامزدان ریاست جمهوری، از عضویت این شورا خارج شد.

لطیف پدرام با انتقاد تند از اجندای نشست خبری امروز شورای نامزدان ریاست جمهوری، از عضویت این شورا خارج شد.
به گزارش خبرگزاری دید، دفتر مطبوعاتی در اعلامیه‌ای به نقل از لطیف پدرام نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته است: بعد از مطالعه‌ اجندای نشست خبری امروز شورای نامزدان متوجه شدم که در کار گروه صداقت لازم وجود ندارد و تنی چند به فکر استفاده جویی از نام شورای کاندیداها می‌باشند. این که در این مدت چه ملاقات‌هایی با باداران خارجی و سوء استفاده‌هایی از نام این شورا انجام گرفته است و ما بی‌خبر بوده‌ایم خدا می‌داند.
پدرام می‌افزاید: به‌دلیل عدم صداقت در کار عده‌ای از اعضای شورا و عدم اعتماد به‌نفس شماری از کاندیداهای فارسی زبان، لازم نمی‌دانم بعد از امروز عضو این شورا باشم. ترجیح می‌دهم تنها بمانم اما به زبان، هویت، اصول و ارزش‌هایی که به آن باور دارم خیانت نکنم.
شرح اعلامیه:
اعلامیه دفتر مطبوعاتی لطیف پدرام

در نشست خبری امروز شورای کاندیداهای ریاست جمهوری شرکت نکردم. جناب اشراق حسینی از اعضای رهبری وفاق ملی و از مسوولان دبیرخانه‌ شورا در صحبت تیلفونی چیزی از اجندای نشست امروز گفت که با متن مکتوب اجندا همخوانی نداشت. اجندا را هم نه از طریق چت گروپ رسمی که به لطف یک دوست به دست آوردم، درست حوالی ساعت نه شب گذشته.
به هر حال! بعد از مطالعه‌ اجندای نشست خبری امروز متوجه شدم که در کار گروه صداقت لازم وجود ندارد و تنی چند به فکر استفاده جویی از نام شورای کاندیداها میباشند. این که در این مدت چه ملاقات‌هایی با باداران خارجی و سوء استفاده‌هایی از نام این شورا انجام گرفته است و ما بی‌خبر بوده‌ایم خدا می‌داند.
به دو دلیل در نشست خبری امروز شرکت نکردم.
نخست این‌که، شورا از تقلباتِ و استفاده‌جویی‌های تیم‌های دولتی انتقاد کرده‌اند، اما از منابع عمده‌ فشار و مداخله خارجی که چهار انتخابات گذشته را به لجن کشانیده‌اند و انتخابات‌ را به نفع گروهی و قومی‌ تیم خاصی هدایت کرده‌اند و در عینِ حال این روند مردمی و مهم را به فسادِ مطلق سوق داده اند؛ سخن نمی‌گویند‌، درحالی که برای همه آشکار است که به دلیل مداخله و فشار یوناما و در نتیجه‌ آن فشارها عدم ابطال آرای بدون بایومتریک نتیجه‌ انتخابات پارلمانی کابل و کل کشور دچار بحران شد.
دو؛ چیزی که مرا ناراحت کرد ترتیب زمانی اعلامیه‌ها بود. اعلامیه به دو زبان فارسی و پشتو تهیه شده بود. با وجودی که گویندگان زبان فارسی اکثریت قاطع شهروندان میهن مان را تشکیل می‌دهند، دبیرخانه برنامه را طوری تنظیم کرده بود که اول باید اعلامیه پشتو و بعد اعلامیه فارسی خوانده می‌شد. این بی اعتنایی به زبان فارسی برای من قابل قبول نبود. پرسش من این است که چرا جناب احمدولی مسعود و جناب اشراق پذیرفتند که زبان فارسی در درجه دوم قرار داده شود. جناب احمدولی و جناب اشراق باید متوجه می‌بودند که با حضور من این گونه بی‌اعتنایی‌ها به هویت و زبان و در همان حال تملق‌گویی پذیرفتنی نیست.اگر من عضو این شورا نبودم شما می‌توانستید مطابق میل و همت تان برای زبان مادری تان جایگاه تعیین کنید.
دوست و دشمن می‌دانند که هویت و زبان برای من خطوط قرمز اند‌.البته باید تاکید کنم که من به همه زبان‌های رایج در میهنم علاقه قلبی دارم و می‌خواهم درکنار زبان فارسی به اوج شگوفایی و باروری فرهنگی برسند. بی‌عدالتی را در هیچ مورد به‌ویژه در این دو ساحت تحمل نمی‌کنم.
به دلیل عدم صداقت در کار عده‌ای از اعضای شورا و عدم اعتماد به نفس شماری از کاندیداهای فارسی زبان لازم نمی‌دانم بعد از امروز عضو این شورا باشم. ترجیح می‌دهم تنها بمانم اما به زبان، هویت، اصول و ارزش‌هایی که به آن باور دارم خیانت نکنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا