آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانجهانخبر های مهمروند صلحمنطقههند

روند تشکیل گروه تماس سازمان ملل در مورد افغانستان به بن‌بست خورد

خبرگزاری دید: پیشنهاد تشکیل یک گروه تماس منطقه‌ای در مورد افغانستان به دلیل مخالفت پاکستان با هند با بن‌بست روبرو شد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل ، تشکیل یک گروه تماس منطقه‌ای با هدف ترسیم نقشه‌راه برای آینده افغانستان را پیشنهاد داده بود. قرار بود این گروه شامل همسایگان نزدیک افغانستان و سایر ذینفعان مرتبط باشد.



به نقل از اکسپرس تریبون، محور اصلی این پیشنهاد، انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان بود، اقدامی که توسط مقامات طا-لبان رد شد. با این حال، منابع دیپلماتیک خبر داده اند که با مخالفت پاکستان در مشارکت هند در گروه منطقه‌ای این روند به بن‌بست خورده است.
این منابع اشاره کرده‌اند که پیشرفت در این پیشنهاد به دلیل عدم اجماع در مورد این‌که کدام کشورها باید بخشی از گروه منطقه باشند متوقف شده است.
مقاومت اسلام‌آباد در برابر گنجاندن دهلی نو در گروه تماس منطقه‌ای ناشی از نگرانی‌های دیرینه آن است مبنی بر این که هند ثبات را در افغانستان تضعیف می‌کند. این در حالی است که هند در ماه‌های اخیر تعامل با کابل را تشدید کرده است.
از سویی هم، قرار است هیئتی از سازمان ملل متحد به زودی به کابل سفر کند تا از حکومت طا-لبان بخواهد به تعهدات بین‌المللی شان عمل کنند.
یک دیپلمات غربی اظهار داشته است: بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که طا-لبان ۲.۰ معتدل‌تر باشد، اما به شدت آشکار شده که این انتظارات بی‌جا بوده است.
سفر آتی هیئت ملل متحد هشدار درباره عواقب نامطلوب موضع تندروانه حکومت آن‌ها است.
این در حالی است که بر بنیاد گزارش‌ها، سازمان ملل در تلاش است تا نماینده ویژه‌ای در امور افغانستان بگمارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا