آخرین اخبارافغانستانتبصرهتحلیلسیاست

چرا قدس برای مسلمانان اهمیت دارد؟

قدس شریف هم از نگاه تاریخی و مذهبی و هم از جهت سیاسی و اجتماعی، برای کل امت اسلامی اهمیت مضاعف دارد؛ چرا که شرف و عزت مسلمانان با آزادی قدس گره خوده و تا زمانی که این شهر مقدس از چنگ صهیونیزم جهانی آزاد نشود، شکی نیست که مبارزه و مقاومت در اشکال گوناگون ادامه خواهد یافت

آهسته آهسته به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است، نزدیک می‌شویم. این مناسبت مهم که با حق آزادی مردم فلسطین و عرق مذهبی کل مسلمانان جهان گره ژرف خورده است، از جهات گوناگون برای امت اسلامی اهمیت خارق العاده دارد. قدس نخستین قبله مسلمانان است. قدس مکان عروج پیامبر اسلام است و سومین مکان مقدس در کل عام اسلامی پس از مکه مکرمه و مدینه منوره. اما فراتر از اهمیت دینی و مذهبی، اینک بیت المقدس نمادی از ایستادگی، آزادی خواهی و استقلال طلبی در برابر اشغالگری و زورگویی رژیمی شده که در دل عالم اسلامی از سوی استعمار کهنه کاشته شده و از سوی استکبار جدید حمایت همه جانبه می‌شود. از این جهت، اهمیت قدس شریف برای امت اسلامی به مثابه مبارزه و مقاومت و مجاهدت عالم اسلام با اخلاف صلیبیون به سردم داری ایالات متحده امریکا در تقابل دو فرهنگ کاملاً متضاد است. نمادی از یک جنگ مستمر بین معنویت و ایمان از یک طرف و ماتریالیزم مستکبر امپریالیست از سوی دیگر.

در این تقابل، قدس شریف نماد هویت مدنی و مذهبی امتی است که هرچند از سوی همین استعمارگران به بخش‌ها و شاخه‌های گوناگون بخش شده است، اما فراتر از نظام‌های سیاسی، در این خصوص حساس است. این موضوع تا آنجا حساسیت دارد که حتی ابر قدرت استکباری مثل امریکا نیز تاکنون جرئت نتوانسته بیت شریف را به عنوان پایتخت سیاسی رژیم اشغالگر به رسمیت بشناسد؛ زیرا آگاه است که امت اسلامی در این خصوص هرگز کوتاه نخواهد آمد.

گذشته از این مسئله، قدس شریف با سرنوشت ملت مظلوم فلسطین نیز که از یک قرن به این طرف مورد ظلم و تعدی واقع شده و سرزمین‌اش از سوی بریتانیا و خلفش امریکا به صهیونیزم جهانی بذل و بخشش شده، ربط کاملاً تاریخی و دینی دارد. مبارزه و مجاهدت مردم فلسطین نیز فراتر از هر چیزی، از یک جهت کاملاً متمرکز به قدس شریف است؛ زیرا در تصور نمی‌گنجد که ملتی هویت تاریخی خود را فراموش کند و سپس به حیات اجتماعی خود ادامه دهد.

بنا بر این، قدس شریف هم از نگاه تاریخی و مذهبی و هم از جهت سیاسی و اجتماعی، برای کل امت اسلامی اهمیت مضاعف دارد؛ چرا که شرف و عزت مسلمانان با آزادی قدس گره خوده و تا زمانی که این شهر مقدس از چنگ صهیونیزم جهانی آزاد نشود، شکی نیست که مبارزه و مقاومت در اشکال گوناگون ادامه خواهد یافت.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا